Використання інтерактивних педагогічних технологій на уроках української мови в спеціальній школі
навчання. За
визначенням О .Я. Савченко «форма організації навчання»
означає певну взаємодію вчителя та учнів, що регулюється встановленим
режимом та умовами роботи.
На сучасному етапі провідною формою організації навчальної роботи є
урок.
У процесі
навчання урок відіграє інтегруючу роль, оскільки відображає
та поєднує такі його компоненти, як
мету, зміст, методи, засоби навчання,
взаємодію вчителя та учнів.
Все
гостріше стає проблема вдосконалення організації процесу навчання, знаходження
відповіді на запитання ,, як
навчити, як створити умови для розвитку
та самореалізації особистості в процесі навчання, як , залишаючись в рамках класно – урочної системи, підвищити
ефективність навчального процесу, досягти достатнього інтелектуального розвитку
учнів, забезпечити оволодіння ними навичками саморозвитку особистості.
У сучасній дидактиці виділяють
чотири форми організації навчальної
діяльності учнів:
• парна (взаємодія учня з учнем чи вчителя з учнем);
• групова (вчитель одночасно навчає весь клас);
• кооперативна (колективна — всі учні активні і навчають один одного);
• індивідуальна (самостійна) робота учня.
Залежно від участі учнів у навчальній
діяльності Я. Голант поділив навчання
на активне і пасивне, а на початку XXI ст. виникло нове дидактичне поняття
-
інтерактивне навчання.
Слово «інтерактивний» прийшло до нас з англійської (іпіег— взаємний, агі — діяти).
Інтерактивний
— здатний до взаємодії, до діалогу.
Суть інтерактивного навчання у тому, що навчальний процес відбувається за
умови постійної активної взаємодії всіх учнів. Це — співнавчання, взаємонавчання
(колективне, групове, навчання у
співпраці), де учень і вчитель є рівноправними, рівнозначними суб'єктами навчання,
розуміють, що вони роблять, рефлектують з приводу того, що вони знають,
вміють і здійснюють.
Мета – створити комфортні умови навчання, за яких учень
відчуває свою успішність, свою інтелектуальну досконалість, відчуває себе
частинкою соціуму, його невід’ємною ланкою.
Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне вирішення проблеми на основі аналізу обставин та відповідної ситуації. Педагог виступає лише як організатор навчального процесу, лідер групи. Він не перебирає на себе вирішення проблем, які неминуче з'являються у школярів під час
самостійного опрацювання теми, а лише допомагає
учням повноцінно засвоїти матеріал.
Використання інтерактивних технологій - це
лише засіб для досягнення
такої атмосфери в класі, яка найкраще сприяє співробітництву, порозумінню й
доброзичливості, дає можливість дійсно
реалізувати особистісно орієнтоване навчання.
Інтерактивне навчання є сукупністю технологій. І залежно від мети та форм організації
розподіляються на 4 групи:




Організовую роботу на уроках української мови залежно від сформованості
певних умінь і навичок, враховуючи вікові та типологічні особливості школярів.
( Узагальнююча схема інтерактивних методів, що використовую в своїй
практиці .)
Ці інтерактивні технології застосовую на уроках української мови в 5 – 9
класах. Всі учасники уроку позитивні. Розумово
відсталі учні дуже повільно засвоюють певні правила співвідносин в колективі,
яких вимагає використання інтерактивних технологій. Тому важливо постійно
вправляти їх у виконанні правил, яких вимагає той чи інший метод даної
технології :«не перебивайте один одного», «говоріть по черзі» та інші . Учасники навчального процесу самостійно
об'єднуються або за вказівкою вчителя в
пари, трійки, групи. На даному етапі роботи закладається здатність учнів до об'єднання, до праці «разом», до єдності.
Головним етапом в процесі роботи
є мотивація, мета якого сфокусувати увагу учнів
на проблемі й
викликати інтерес до обговорюваної
( вивчаємої) теми . Вона є своєрідною
психологічною паузою , яка дає можливість учням насамперед усвідомити, що зараз
вони почнуть вивчати інший (після
попереднього уроку ) предмет, що перед ними інший вчитель і зовсім інші
завдання. З цією метою використовую завдання, прийоми, що створюють проблемні
ситуації , викликають у дітей здивування, подив, інтерес до змісту знань та
процесу їх отримання. Це коротка розповідь
( історичного, географічного, природознавчого,
наукового характеру ), читання віршів, використання народного фольклору(
загадки, прислів’я, коломийки, приказки тощо ), бесіда з демонструванням
наочності, нескладні інтерактивні форми роботи.
Для нервово – психологічної
підготовки учнів на початку уроків використовую психологічні тренінги, у яких навчання не лише інтенсифікується завдяки
педагогічному впливу, а й істотно
залежить від чуттєво-пізнавального залучення учасників гри до діяльності .
Наприклад:
- Я школяр (ка).
- Я особистість творча.
- Я думаю, замислююся.
- Я аналізую, висловлюю свої
судження.
- Я хочу знати!
Враховуючи типологічні особливості розумово відсталих учнів та рівень їхньої готовності до спілкування,
розпочинала застосовування інтерактивних
технологій навчання з „роботи в парах.” Саме в процесі роботи в парах учні отримують можливість говорити, що є необхідним для цього вікового періоду. Враховуючи те, що
увага дітей нестійка, тому вони часто відволікаються, під час роботи з партнером кожен з учнів працює активно. Цю технологію використовую на будь-якому етапі уроку і навіть на
етапі перевірки самостійної, коли пропоную звірити
відповіді завдань, а в разі розходження довести
правильність своєї відповіді.
6 клас . Урок : Українська мова.
На кожному столі конверт , у якому
окремі слова. З цих слів скласти прислів’я , вказати антоніми…
- Чому вчать ці прислів’я ?
,,Мозковий штурм” – одна з продуктивних
форм активізації мислення та мовленнєвої діяльності учнів на уроках української
мови, який можна використовувати на різних етапах уроку.
Клас ділиться на дві групи, кожна з яких отримує
певне завдання:
6 клас. Урок : Читання.
Тема уроку: За Я.Пінясовим ,, Ким бути і ким не бути ”
І група – назвати риси , властиві вихованій людині
ІІ група – назвати риси , властиві невихованій
людині.
Учні з
кожної групи висловлюються з даного
питання після читання, розбору тексту, вчитель записує їх на дошці.
Останній етап цієї роботи – аналіз думок, ідей учнів вчителем або колективно.
,, Незакінчене речення ” – учні швидко по черзі
завершують речення, доповнюючи власним досвідом.
Завдання:
- Дмитро часто спізнюється до школи, тому що…
- Слід бережно ставитися до шкільних підручників,
тому що…
Однією з інтерактивних форм
роботи на уроках української мови є ,, Аналіз ситуації,
випадку, дилеми ” . Для
розбору певної ситуації необхідно звернути увагу учнів на основні моменти:
*
Якими є факти? ( Що відбулося? Де і коли ? Хто учасники ситуації ?
Що ми
про них знаємо? Які факти є важливими?)
* У
чому проблема ситуації ? ( У чому полягає конфлікт? Яке питання
нам треба вирішити, розв’язуючи
ситуацію?
У чому інтереси кожної з сторін? )
*
Якими можуть бути аргументи? ( Які
аргументи можуть бути
наведені на захист кожної з
сторін? Хто правий?
Чому?
* У
чому полягає рішення? ( Яким чином буде
розв’язана ситуація?
Чому
саме таким? Чи існують інші
шляхи
розв’язання?
6 клас. Урок : Читання.
Тема уроку
: Наш прапор.
Запитання вчителя: Прапор України складається з двох частин: жовтої та
синьої. Чому синя, а не зелена?
Наводжу свої аргументи на захист
зеленого кольору. Учні пояснюють чому ж таки синій. Відповіді обґрунтовуються,
узагальнюються.
9 клас. Урок : Читання.
Тема уроку: Б. Грінченко ,,Без хліба”
Запитання вчителя:
- Що скоїв Петро?
- Що його примусило вкрасти жито?
- Чи був у Петра інший вихід знайти хліба, ніж
вкрасти ?
,, Робота в групах ” дає змогу
учням набути навичок, необхідних для спілкування і співпраці. Висловлюючи власні
думки, учні відчувають свої можливості, вчаться поважати думку інших, знаходити
єдине рішення.
5 клас.
Урок: Українська мова.
Тема : Складання описів картин природи.
І група – складає опис зими,
І І група – складає опис літа.
Метод інтерактивної роботи ,,
Мікрофон” дає можливість сказати учням швидко, по черзі,
відповідаючи на запитання ( правила такого виду роботи обговорюються спочатку).
Правила спілкування:
-
говорити має той, у кого символічний мікрофон;
- коли
хтось висловлюється , інші мовчать;
- ніхто
не має права перебивати, викрикувати.
Але тут важливо не забувати про корекційну роботу
по виправленню мовних недоліків. Так під час висловлювань учнів виправляю
помилки або проводжу паралельно гру ,, Ехо ”, коли учні самі тихенько правильно
проговорюють слова, які неправильно вимовлені .
Завдання для
учнів даю самі різноманітні:
Українська
мова. 7 клас – назвіть іменники, що означають почуття людей.
Українська мова. 5 клас.
Тема уроку:
Орудний відмінок однини: закінчення – ом, - ем, - єм.
- Я обрала професію вчителя тому, що
дуже люблю дітей. Навчати і виховувати майбутніх гідних громадян України – це
благородна і шляхетна справа, справа мого життя . Хочу , щоб всі ви виросли розумними і добрими
людьми.
А ким би ви хотіли стати?
( Учні по черзі в мікрофон висловлюються:
Я хочу стати … .
Я мрію бути … .)
Українська мова ( читання ). 9
клас –
дати характеристику головному герою твору І.Нечуй – Левицького ,, Микола Джеря
”.
Так , починаючи з 5 класу доцільно навчати учнів працювати з додатковою
літературою: словниками, довідниками, художньою літературою, періодичною
пресою. Учні отримують завдання ознайомитися детальніше з життям і творчістю
відомого українського письменника , самостійно працюють в бібліотеці, складаючи
конспекти в зошитах. На уроці під час фронтального опитування в ,, мікрофон”
розповідають те, про що дізналися.
Даний
вид роботи можна застосовувати під час перевірки вивчення віршів напам’ять (
коли учні читають вірш по рядку),
скоромовок , загадок, прислів’їв
на задану тему , переказу уривків текстів, та інших видах роботи на уроках ,
але слід пам’ятати , що такий вид діяльності можуть виконувати учні з більшим
рівнем пізнавальних можливостей, а слабкі учні потребують безпосередньої
допомоги вчителя.
Складання „асоціативного куща” дозволяє колективно
створювати опорно - логічні схеми, ланцюжки, узагальнюючі таблиці.
-
Навчання для вас – це робота, яку виконують учні щодня. Ось це слово. Треба
дібрати до нього слова, пов’язані з ним.
На
уроках читання при вивченні творів науково - публіцистичного характеру
раціонально використовувати ,, Поміч”:
- Діти, читаючи оповідання, ви повинні будете
зробити позначки залежно від вашого розуміння:
ü - якщо прочитане підтверджує те,
що ви знаєте чи думаєте;
+ - якщо
прочитане несе нову інформацію для вас;
? - якщо
ви хочете отримати більше інформації з цього питання.
,, Лови помилку”: під час пояснення нового
матеріалу чи відтворенні вивченого, чи розповідаючи про щось вчитель навмисно
робить помилки у викладенні матеріалу, а учні повинні впіймати помилку.
Поєднуючи різні форми роботи прагну навчити дітей
працювати в колективі , співпрацювати , співпереживати, надавати товариську
допомогу, зацікавленість у кращих знаннях кожного, оцінювати свої можливості і
результати праці. Діти люблять бути в ролі вчителя. Організація роботи, коли
учень стає ведучим , керівником колективу , має виховний характер. Найбільший
цікавим і продуктивним є поєднання нестандартних форм роботи з інтерактивними
формами роботи.
Все, що пропонують
учасники навчального процесу приймається та
обговорюється. Уникаю оцінки у вигляді «правильна
відповідь», «неправильна відповідь», «добре», «погано». На уроці лише допомагаю
опанувати дітям інформацію й прийняти власні рішення , висновки тощо. Обов'язково слідкую за тим, щоб хтось не залишився поза увагою, осторонь від обговорення.
Уникаю
закритих питань, тобто таких, на які можна дати
відповідь «так» або
«ні», вживаю відкриті запитання, які починаються зі слів «як?» «чому?», «який?». Оскільки головною метою уроків
української мови є корекція і розвиток мовленнєвої діяльності учнів –
олігофренів, усі відповіді корегуються вчителем або учнями з високим рівнем знань. Заохочую всіх
учасників навчального процесу до висловлення
своїх думок, тощо та демонструю увагу до всіх,
дякуючи кожному за запитання і за відповіді.
Оцінювання навчальних досягнень за умов застосування інтерактивних технологій
відбувається у формі схвалювання будь – яких , навіть щонайменших успіхів та
зусиль учнів.
Ігрові технології навчання
Звичайно, перетворити складний процес засвоєння знань у гру чи свято ―
нереально. Проте зробити цікавішим вивчення курсу мови можна і потрібно,
особливо для учнів середніх класів. Адже, саме гра, органічно притаманна
дитині, прискорює вивчення матеріалу, стимулює учнів до творчості, сприяє
кращому розумінню програмового матеріалу.
Ігрові технології навчання сприяють вихованню у розумово
відсталих учнів ініціативності й самостійності, глибокому засвоєнню знань,
корекції та розвитку мовлення, спостережливості, пам’яті, сприймання, емоційно – вольової сфери : ділові ігри (імітаційний ігровий метод), рольові ігри, вікторини, драматизації , аукціони знань, КВК та інші.
„ Рольова гра” імітує реальність шляхом ,, проживання
ситуації у ролі” та надає можливість діяти насправді. Такі ігри використовую на уроках
читання.
Поєднання ігрової і рухової
діяльності учнів на уроках української мови сприяє не лише вирішенню навчальних
та корекційних завдань, а й фізичному розвантаженню школярів під час уроку.
„ Знайди свій
будиночок”. Учні отримують картки зі словами певної граматичної категорії. По
команді вчителя розподіляються на дві групи, у відповідності до поставленого
завдання. Далі аналізуються дії кожної групи учнів у відповідності до
поставленого завдання.
„ Мовний сон ”. Діти ,, сплять”, а вчитель промовляє: - Прошу вас учити правила так, щоб ви могли відповісти , коли спитають,
збудивши від сну. Зараз перевіримо чи справдяться мої надії . Учитель ,,
пробуджує” дітей питаннями.
Отже, використання
інтерактивних методів і форм надає можливості для організації ділової співпраці з метою вирішення поставленої у класі навчальної
проблеми. Вільне
спілкування на уроці, висловлювання власної думки, повага до думки оточуючих — необхідні
умови, що забезпечують
ефективність нових технологій.. Інтерактивні форми та методи роботи дають змогу дійти до серця кожного
учня, при цьому максимально залучаючи його до роботи на уроці та даючи можливість відчути себе частинкою
соціуму, його невід'ємною ланкою.
Адже в
навчанні із застосуванням інтерактивних технологій немає головного і
другорядного, як немає головної пелюстки серед багатьох, що створюють красу
квітки.
В такому навчанні все головне: і вчитель, і
учень, і форми та методи навчання.
Метод проектів , як засіб
розвитку
самостійної
пізнавальної діяльності учнів –
олігофренів
Формування компетентності учнів у
проектній діяльності, тобто їх
здатностей мобілізувати знання у реальній життєвій ситуації, – найактуальніша
проблема інноваційної школи.
Метод
проектів передбачає вирішення цілої
низки різнорівневих завдань: розвиваються пізнавальні навички учнів, формується
уміння самостійно конструювати свої знання , активно розвивається критичне
мислення, сфера комунікації тощо.
Метод проектів –
це цільовий вид діяльності , в основі якого лежить інтерес дитини.
Проекти розвивають такі уміння :
- ініціативу;
- навички роботи в колективі;
- бачення проблеми та шляхи її розв’язання;
- трансформацію отриманої інформації;
- планування;
- самостійність у здобутті знань;
- розвиток креативності;
- формування культури спілкування.
Програмою з читання для учнів 9 класу передбачена робота з
текстами наукового стилю. Спрямованістю
корекційно – розвиткової роботи є особистісний розвиток учнів: виявлення любові
до Батьківщини, поваги до її народу, до
історичних та культурних традицій народу України, формування
позитивних емоцій під час роботи з творами мистецтва.
Творча робота над втіленням у
життя проектів ,, Звичаї і традиції мого краю”, ,, Традиційні українські ремесла ”, ,, Народні
та державні символи України” та інші стали для наших школярів особливо
цікавими. Так реалізація проекту ,,
Народне вбрання українців” дала змогу
розширити знання учнів про традиційне вбрання українців різних регіонів.
Інші форми і методи навчально –
виховної роботи з предмета: випуск газет, написання учнівських рефератів, міні
– тести та тестові завдання, вільний вибір домашнього завдання, проблемні
ситуації тощо.
Відтак тільки
творчий пошук новітніх методик, методів, засобів навчання і виховання та
ефективне поєднання традиційних сприяє швидкому й цікавому процесу навчання.
Немає коментарів:
Дописати коментар