КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ
РОЗУМОВО
ВІДСТАЛИХ УЧНІВ
УКРАЇНСЬКА МОВА (5-ІО-ті класи)
Об'єктом оцінювання
навчальних досягнень розумово відсталих учнів виступає їх мовленнєва
діяльність, яка включає чотири види: говоріння, аудіювання (слухання-розуміння), читання, письмо. Оцінюванню підлягають
знання, пізнавальні та практичні вміння, якими учні оволоділи з читання та
мови. Відповідно показниками оцінювання є:
- діалогічне мовлення (відповіді на запитання);
-
монологічне мовлення (усний переказ);
-
технічна і смислова сторони читання;
-
графічні навички письма;
- орфографічна і пунктуаційна
грамотність (контрольні-списування і диктант);
У спеціальних
загальноосвітніх навчальних закладах для розумово відсталих дітей письмові
перекази і твори ; навчальними і контрольному оцінюванню не підлягають Щодо
оцінювання орфографічних і пунктуаційних умінь, то для учнів 1-4-х класів
основною формою перевірки є тематичне контрольне списування з друкованого
тексту; для учнів 5-10-х класів - контрольний диктант. При цьому оцінюється
орфографічна і пунктуаційна грамотність, графіка - чіткість і правильність
почерку (якщо в учня немає фізичних порушень), уміння належним чином оформляти
роботу.
Учні першого-другого класів списують складні слова,
прості речення: першого класу - наприкінці третьої і четвер тої чвертей;
другого - в кінці кожної чверті (але після проходження теми).
У п'ятикласників-десятикласників, які з тієї чи
іншої причини не можуть писати диктант, оцінюванню підлягає контрольне списування.
Перевіряються також гігієнічні вміння: правильність
постави під час письма; уміння правильно тримати олівець, ручку; уміння
правильно розміщувати зошит на парті, підтримуючи його вільною рукою.
В основу критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів з української
(російської) мови взято якості знань з мови і мовлення: розуміння
(осмисленість), повнота, дієвість, міцність, системність, систематичність,
узагальненість, рівень сформованості мовних і мовленнєвих умінь і навичок,
зокрема лексичних і комунікативних, уміння самостійної навчальної діяльності,
уміння сприймати допомогу (допомогу учень не сприймає; завдання виконує зі
значною допомогою вчителя; потребує допомоги у вигляді зразка виконання
завдання, навідних запитань, інструкції; потребує контролю за діяльністю;
завдання виконує самостійно, без допомоги).
Також враховано спосіб
діяльності учня: учень копіює зразок виконання завдання; завдання виконує за
зразком та інструкцією; завдання виконує лише за інструкцією; завдання виконує
самостійно; уміє переносити знання в нову ситуацію.
Відповідно до показників та їх характеристик, визначено рівні навчальних
досягнень учнів з української (російської) мови: І - початковий (пасивний); II
- середній (репродуктивний); III - достатній (репродуктивно-продуктивний); IV
- високий (продуктивний). Визначення таких рівнів зумовлено тим, що рівні
оцінювання навчальних досягнень розумово відсталих учнів мають мати такі ж самі
назви, як і рівні оцінювання навчальних досягнень учнів масової школи, а також
необхідністю оцінки в розумово відсталих учнів насамперед самостійного
використання здобутих ними знань, умінь і навичок.
Зважаючи на форми
організації навчально-пізнавальної діяльності школярів, використовують
перевірку індивідуальну, групову і фронтальну. На уроках української (російської) мови
використовують поточний, тематичний і підсумковий контроль. Здебільшого перевага
віддається поточному і тематичному, які можна використовувати з підготовчого
класу, зокрема поточний, оскільки він може бути словесним (вербальним) або в
балах.
Поточний, тематичний і підсумковий контроль реалізують за допомогою
різноманітних усних і письмових методів контролю,
спрямованих на виявлення навчальних досягнень, школярів з читання і мови.
Оцінка за ведення зошита з української (російської)
мови виставляється щомісяця виведенням середнього бала, з огляду на те, що
кожна письмова робота перевірена її оцінена.
У першому класі оцінювання навчальних досягнень
учнів повною мірою за пропонованою системою не проводиться. Учень переводиться
до другого класу на підставі підготовленої вчителем психолого-педагогічної
характеристики, в якій визначається у вербальній формі загальний рівень
засвоєння навчального матеріалу (загальний рівень навчальних досяг нень), тобто
оцінка в балах не визначається.
ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ
ДОСЯГНЕНЬ
УЧНІВ 5 – 10 КЛАСІВ
З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
Перевірці підлягають: графічні навички письма, орфографічна
і пунктуаційна грамотність, мовні знання й уміння.
Графічні навички письма
Графічні навички письма підлягають контрольній перевірці
у школярів, які не мають порушень дрібної моторики пальців рук. Перевірці
підлягають: дотримання письма по лініях сітки в межах обмежувальних ліній;
якість написання букв (дотримання ширини, висоти - як елементів букв, так і
окремих букв); дотримання правильного поєднання букв; дотримання гігієнічних
умінь письма; спосіб діяльності ставлення до виконуваної роботи та вміння
сприймати допомогу.
Рівень
|
Бал
|
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів
|
1
|
2
|
3
|
І - початковий
(пасивний)
|
1
|
Письмо дизграфічне,
учень пише букви зі значними помилками, порушуючи з'єднання, виходить за
обмежувальну лінію, може переходити з лінії на лінію, порушені висота і
ширина букв, не дотримується полів, майже в кожній букві допущено помилки,
зразок не копіює, завдання виконує під постійним контролем і 3 допомогою вчителя, до
роботи байдужий, допускає 12-14 помилок - І відділення; 18-20 помилок - II
відділення.
|
2
|
Пише всі букви, але допускає помилки в з'єднанні букв, списує по буквах,
може переходити за обмежувальні лінії, зразком не користується, не
дотримується гігієнічних умінь письма, до роботи байдужий, потребує постійної
допомоги вчителя, допускає 10-12 помилок - І відділення; 16-18 - II
відділення.
|
|
3
|
Пише всі букви,
списування побуквене, спостерігається зворотний напрям написання букв,
припускається помилок у поєднанні елементів і самих букв, письмо неохайне,
зразком не користується, гігієнічних умінь письма не дотримується; потребує
постійного спонукання до роботи з боку вчителя; допускає 9-10 помилок - І
відділення; 15-16 помилок - II відділення.
|
|
II - середній
(репродуктивний)
|
4
|
Пише всі букви, списує
двоскладові слова по складах, припускається помилок у нижньому поєднанні
букв; за лінію сітки не виходить, трапляються ламані елементи букв,
недотримання правил поєднання; зливає окремі букви, допускає зворотний напрям
написання окремих букв, елементи букв пише в різні напрямки з різною висотою
і шириною, зразок використовує після нагадування; до роботи байдужий,
гігієнічних умінь письма не дотримується, потребує контролю з боку вчителя;
допускає до 10 помилок - І відділення; 14-15 помилок - II відділення.
|
5
|
Гігієнічних умінь письма
дотримується за вимогами вчителя, списує двоскладові слова по складах,
склади зі збігом приголосних списує по буквах, зі значним пропуском букв;
букви різні за розміром, припускається помилок у поєднанні букв, допомогу
вчителя використовує, починає виявляти інтерес до письма; допускає 9 помилок
- І відділення; 13-14 помилок - II відділення.
|
|
6
|
Пише по лініях сітки,
окремі показники техніки письма ще у стані становлення, букви непропорційні,
завеликі, з ламаними елементами, часто зливає їх при написанні, написання
розтягнуте, ефективно використовує допомогу, дотримується гігієнічних
умінь письма; лише при безпосередньому контролі вчителя, цікавиться
виконуваною роботою, потребує контролю за діяльністю; допускає не більше як
8 помилок - І відділення; 11-12 помилок - II відділення.
|
|
IIІ - достатній
(репродуктивно-продуктивний )
|
7
|
Дотримується графічної
сітки, нажим руки в межах норми, дотримується правильного написання
волосних ліній, однаковий нахил елементів букв (вправо), майже в усіх буквах
витримана пропорція, лише порушено поєднання на письмі літер л, м; списує слова по складах
з першого прочитування, дотримується гігієнічних умінь письма після нагадування,
до роботи виявляє інтерес, потребує стимулу - похвали; допускає не більше як
6 помилок- І відділення; 9-10 помилок - II відділення.
|
8
|
Букви майже пропорційні, але
часто спостерігається різний нахил складових елементів букв, іноді не
дотримується правил поєднання букв, особливо в нижній позиції - зливає їх;
гігієнічних умінь письма дотримується після відповідного прослуховування інструкції,
списує односкладові слова з першого прочитування, до роботи виявляє інтерес,
потребує стимулу - похвали; допускає не більше як 4 помилок - І відділення;
7-8 помилок - II відділення.
|
|
9
|
Букви пропорційно правильні, майже з однаковим
нахилом складових елементів, пише з дотриманням майже всіх типів поєднання
букв; списує двоскладові слова з другого прочитування, дотримується переважно
всіх гігієнічних умінь письма після контролю з боку вчителя (нагадування
про правильність письма); до роботи ставиться з інтересом, потребує стимулу -
похвали; допускає не більше як 3 помилок - І відділення; 5-6 помилок -II
відділення.
|
|
IV - високий
(продуктивний)
|
10
|
Букви пропорційні, майже з однаковим нахилом складових елементів, іноді
припускається помилок у поєднанні букв між собою, гігієнічних умінь письма
переважно дотримується, списує по одному слову з першого прочитування,
завдання виконує самостійно, користується інструкцією, потребує стимулу з
боку вчителя; допускає не більше як 2 помилки - І відділення; 3-4 помилки -
II відділення.
|
11
|
Письмо чітке, букви пропорційні, іноді припускається помилок у
поєднанні в нижній позиції, гігієнічних правил письма дотримується, списує
по 1-2 слова з першого прочитування, потребує заохочення; допускає по одній
помилці - І відділення; 2-3 помилки - II відділення.
|
|
12
|
Письмо чітке, букви пропорційні,
з однаковим нахилом, правильно поєднані; дотримується
всіх гігієнічних правил письма; списує відразу по два слова з першого
прочитування без помилок, працює з інтересом, самостійно.
|
ПЕРЕВІРКА ОРФОГРАФІЧНОЇ І
ПУНКТУАЦІЙНОЇ
ГРАМОТНОСТІ
Найпоширенішими формами
орфографічної і пунктуаційної грамотності розумово відсталих учнів є контрольне
списування і контрольний диктант.
Оцінювання контрольного
списування
У контрольному списуванні
оцінюванню підлягають: графічні навички ( якість написання елементів букв та
власне букв; дотримання видів поєднання букв; спосіб списування ( по буквений з
приговорюванням, побуквений, поскладовий, цілими словами після другого, першого їх причитання) ;
ставлення до виконуваної роботи; уміння використовувати допомогу; дотримання
гігієнічних навичок письма.
Рівень
|
Бал
|
Критерії оцінювання
навчальних досягнень учнів
|
|
1
|
2
|
3
|
|
І - початковий (пасивний)
|
1
|
Графіка букв, їх поєднання порушені, учень списує
зі значними помилками (перестановки, пропуски букв, складів, слів, не
дописує закінчень у словах), списування побуквене, правил правопису не
дотримується, гігієнічних навичок письма не додержується, до роботи
байдужий, потребує постійної допомоги та контролю з боку вчителя, допускає
21-22 орфографічних і 4-5 пунктуаційних помилок -1 відділення; відповідно
23-24 і 5 помилок - II відділення.
|
|
2
|
Списування побуквене, учень
допускає пропуски, перестановки букв, складів, іноді спостерігаються
пропуски слів; меж речення, розділових знаків не дотримується; письмо
неохайне, графіка букв порушена; до роботи
|
||
байдужий,
потребує постійної допомоги та контролю з боку вчителя, допускає 19-20
орфографічних і 4-5 пунктуаційних помилок - І відділення; відповідно 21-22 і
5 помилок - II відділення.
|
|||
3
|
Списування побуквене зі значними пропусками, перестановками букв;
учень іноді пропускає склади, не дописує закінчень слів, особливо на й, ь,
приголосний; гігієнічних навичок письма не дотримується; письмо неохайне;
пасивний, потребує допомоги і контролю за діяльністю; допускає 17-18 орфографічних
і 4-5 пунктуаційних помилок - І відділення; відповідно 19-20 і 5 помилок -
II відділення.
|
||
II - середній (репродуктивний)
IIІ - достатній (репродуктивно-продуктивний )
|
4
|
Списування побуквене, порушена графіка окремих букв, учень не
дотримується правильного поєднання букв, правил правопису; гігієнічних
навичок письма не дотримується; письмо неохайне, з багатьма помарками; до
роботи інтересу не виявляє, потребує контролю за діяльністю; допускає 15-16
орфографічних і 3-4 пунктуаційні помилки-І відділення; відповідно 17-18 і
4-5 помилок - II відділення.
|
|
5
|
Списування побуквене, учень намагається диктувати те, що списує, але
спостерігаються пропуски букв, складів, недописування закінчень слів; видів
поєднання букв не дотримується; порушена графіка окремих букв (я, т, к, н); не дотримується вивчених
правил правопису; багато виправлень, оскільки намагається контролювати
письмо; гігієнічних навичок письма дотримується при постійному контролю з
боку вчителя, починає виявляти деякий інтерес до виконуваної роботи,
потребує постійного контролю за діяльністю; допускає 13-14 орфографічних і
3-4 пунктуаційні помилки - І відділення; відповідно 15-16 і 4-5 помилок -
II відділення.
|
||
6
|
Списування
переважно побуквене з проговорюванням, але окремі двоскладові слова з відкритими
складами учень списує по складах після другого прочитування; спостерігаються
пропуски, перестановки букв, в окремих словах не дописує закінчення; не
завжди дотримується графіки букв, допускає помилки в поєднанні букв; правил
правопису дотримується частково, гігієнічних навичок письма додержується
після контролю з боку вчителя; намагається самостійно контролювати письмо
(виправляє допущені помилки), починає виявляти зацікавленість до виконуваної
роботи, потребує контролю і стимулу до роботи; допускає 11-12 орфографічних
і 3-4 пунктуаційні помилки
-І відділення; відповідно 13-14
і 3-4 помилки - II відділення.
|
||
7 |
Двоскладові слова учень списує по складах, слова зі збігом
приголосних, трискладові - по буквах; припускається помилок на вивчені
правила правопису, є пропуски букв, складів, закінчень у словах; частково
порушена графіка букв; не дотримується видів поєднання букв, особливо
нижнього, гігієнічних правил письма дотримується частково, починає виявляти
інтерес до
виконуваної роботи; допускає 9-10 орфографічних
і 2-3 пунктуаційні помилки -1 відділення; відповідно 11-12 і 3-4 помилки -II відділення.
|
||
8
|
Учень списує по складах, окремі слова зі
збігом приголосних і трискладові - по буквах; письмо намагається
контролювати, але припускається окремих помилок на вивчені орфограми; намагається
писати охайно, гігієнічних навичок письма дотримується після інструкції
учителя, виявляє інтерес до виконуваної роботи, потребує контролю за діяльністю;
допускає 7-8 орфографічних і 2-3 пунктуаційні помилки -І відділення; відповідно 9-10 і 3-4 помилки - II відділення.
|
||
9
|
Учень списує по складах, двоскладові та
трискладові слова з відкритими складами списує після другого проговорювання;
допускає пропуски букв, не дописує закінчень у словах на й, ь, приголосний;
речення записує правильно, дотримується вивчених правил правопису, намагається
самостійно контролювати письмо (самостійно виправляє допущені помилки),
припускається помилок у нижньому поєднанні букв, гігієнічних навичок письма
дотримується частково; цікавиться виконуваною роботою, потребує стимулу;
допускає 4-5 орфографічних і 2-3 пунктуаційні помилки - І відділення; відповідно 5-6 і 2-3 помилки -II відділення.
Учень списує по складах, окремі слова списує
цілісно після першого прочитування, інколи
|
||
IV - високий (продуктив-ний)
|
10
|
допускає пропуски букв, особливо у трибуквених складах зі збігом
приголосних; графіка букв переважно в межах нормативних вимог, лише з
незначними порушеннями; допускає помилки в нижньому поєднанні букв; правил
правопису дотримується, намагається контролювати правильність списування;
гігієнічних навичок письма дотримується після інструкції, до роботи
ставиться з інтересом, потребує стимулу - заохочення, похвали; допускає 3-4
орфографічні і 1-2 пунктуаційні помилки -1 відділення; відповідно 5-6 і 2-3
помилки - II відділення.
|
|
11
|
Двоскладові слова учень списує цілими словами,
трискладові та зі збігом приголосних - після другого прочитування; графіка
букв у межах нормативних вимог; іноді допускає 2-3 пропуски букв, особливо у
словах зі збігом приголосних; інколи порушення нижнього поєднання букв; гігієнічних
вимог письма додержується, до роботи ставиться з інтересом, працює
самостійно; допускає 2-3 орфографічні і 1-2 пунктуаційні помилки - І відділення; відповідно
3-4 і 2-3 помилки - II відділення.
|
||
12
|
Учень списує цілими словами після першого їх
прочитування, графіка букв у межах нормативних вимог, дотримується правил
поєднання букв, гігієнічних навичок письма; до роботи ставиться з
інтересом, працює самостійно, допускає 1-2 орфографічні і 1-2 пунктуаційні
помилки - І відділення; відповідно 2-3 і 2
помилки - II відділення.
|
||
Обсяг тексту для
списування (у словах)
Клас
|
І відділення
|
II відділення
|
Клас
|
І відділення
|
II відділення
|
1
|
8-10
|
5-7
|
6
|
28-30
|
24-26
|
2
|
12-14
|
8-10
|
7
|
32-34
|
28-30
|
3
|
16-18
|
12-14
|
8
|
36-38
|
32-34
|
4
|
20-22
|
16-18
|
9
|
40-42
|
36-38
|
5
|
24-26
|
20-22
|
10
|
44-46
|
38-40
|
Оцінювання контрольного диктанту
Контрольний диктант є основною формою перевірки орфографічної і
пунктуаційної грамотності учнів 5-10-х класів Для контрольного диктанту використовують
текст, доступ ний для учнів певного класу. Диктант проводять раз н< чверть,
у кінці семестру і в кінці навчального року.
Обсяг диктанту по класах
Кількість слів
|
|||||
Клас
|
І відділення
|
II відділення
|
Клас
|
І відділення
|
II відділення
|
5
|
35-40
|
20-25
|
8
|
65-70
|
50-55
|
6
|
45-50
|
30-35
|
9
|
75-80
|
60-65
|
7
|
55-60
|
40^15
|
10
|
75-80
|
60-65
|
Нормативи оцінювання
диктанту в балах
Бали
|
Кількість помилок
|
|
орфографічних
|
пунктуаційних
|
|
1
|
25 і більше
|
8-10
|
2
|
20-25
|
8-10
|
3
|
18-20
|
8-10
|
4
|
16-18
|
7
|
5
|
14-16
|
70
|
6
|
12-14
|
70
|
7
|
10-12
|
3-4
|
8
|
8-10
|
3-4
|
9
|
6-8
|
3-4
|
10
|
4-6
|
1-2
|
11
|
2-4
|
1-2
|
12
|
1-2
|
1-2
|
ОЦІНЮВАННЯ МОВНИХ ЗНАНЬ І
ВМІНЬ
Одним із завдань навчання
учнів мови є оволодіння ними мовними одиницями - буквами, словами, частинами
мови, значущими частинами слова та вільне використання їх у процесі мовної і
мовленнєвої діяльності як в усній, так і в писемній формах. Розумово відсталі
учні знайомляться з усіма мовними одиницями: буквами, словами, частинами мови,
значущими частинами слова. Тому перевірці підлягають знання й уміння, необхідні
для правильного використання мовних одиниць у мові та мовленні. Оцінювання тематичне.
Рівень
|
Бал
|
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів
|
||
1
|
2
|
3
|
||
1
|
Учень не мас
елементарних уявлень про певну мовну одиницю
(склад, слово, частину мови, значущу частину слова), не може виділити ії й назвати,
зразком не користується, допомогу не сприймає, до роботи ставиться байдуже,
потребує посиленої допомоги та постійного спонукання до роботи з боку
вчителя.
|
|||
І - початковий (пасивний)
|
2
|
Учень має елементарні знання про відповідну мовну одиницю, копіює
зразок виконання завдання, допомогу у вигляді інструкції та зразка не
сприймає, до роботи ставлення байдуже, потребує постійного спонукання і
посиленого контролю за роботою з боку вчителя.
|
||
3
|
Допомогу учень сприймає зі значними труднощами, з допомогою вчителя
(навідні запитання, наочно-зображувальні засоби) дає елементарні відповіді
про певну мовну одиницю, але самостійно її не виділяє, зразком не користується,
ставлення до роботи індиферентне, потребує постійного спонукання і посиленої
допомоги з боку вчителя.
|
|||
II - середній (репродуктивний)
|
4
|
Знання про відповідну мовну одиницю в учня фрагментарні, безсистемні, не
використовує їх як в усному, так і в писемному мовленні; самостійно мовну одиницю
не виділяє, завдання виконує за зразком та розчленованою інструкцією,
ставлення до роботи байдуже, потребує постійного стимулу до праці та
посиленого контролю за діяльністю з боку вчителя.
|
||
5
|
Знання про відповідну мовну одиницю в учня фрагментарні, виділяє її за
допомогою навідних запитань або інших стимулюючих засобів, завдання виконує
за зразком та інструкцією, до роботи ставиться байдуже, потребує постійного
стимулу та постійного контролю за своєю діяльністю.
|
|||
6
|
Учень за допомогою навідних запитань виділяє відповідну мовну одиницю, може
вирізняти її серед інших мовних одиниці,, намагається використовувати знання про неї як в
усному, так і в писемному мовленні, але бел допомоги (інструктаж, зразок виконання завдання,
інші види допомоги) не може працювати, ставлення до роботи індиферентне,
потребує контролю за діяльністю з боку вчителя.
|
|||
III - достатній
(репродуктивно-продуктивний )
|
7
|
Учень намагається самостійно виділяти відповідну мовну одиницю,
виконувати з нею пси ні завдання, але знання про мов ну одиницю неповні,
уривчасті, безсистемні, неточні, самостійно їх в усному та писемному мов
ленні використати не вміє, тому допускає багато помилок, для
виправлення яких уміє
використовувати зразок та інструкцію; починає виявляти
зацікавленість до виконання завдання, потребує активізації
діяльності, контролю за роботою з боку вчителя.
|
||
8
|
Учень самостійно виділяє відповідну мовну одиницю, завдання з нею
виконує за допомогою зразка та інструкції, але знання безсистемні,не
узагальнені, несвідомі; спостерігається позитивне ставлення до виконання завдання, але
завдання самостійно ще не виконує,потребує поточного контролю з боку вчителя.
|
|||
9
|
Учень, самостійно виділяє відповідну мовну одиницю, оперує нею,
керуючись інструкцією, але знання ще не системні, до роботи ставиться позитивно,
намагається виконувати завдання самостійно,
потребує підсумкового контролю
(у вигляді заохочення) з боку вчителя.
|
|||
IV- високий
(продуктив-
ний)
|
10
|
Учень самостійно виділяє відповідну мовну одиницю, оперує нею як в
усному, так і в писемному мовленні, знання про неї свідомі, повні, але
спостерігається порушення системи знань, у роботі користується лише інструкцією,
до роботи ставиться позитивно, намагається виконувати завдання самостійно,
потребує стимулу у вигляді заохочення.
|
||
11
|
Учень диференціює кожну мовну одиницю, оперує
нею, знання про неї свідомі, повні, але неглибокі (щодо нормативних вимог),
іноді спостерігається відсутність системності знань, до роботи ставиться з
відповідаль-
ністю, завдання виконує самостійно.
|
|||
12
|
Знання учня про мовні одиниці свідомі, повні, глибокі (щодо нормативних
вимог), системні; завдання виконує самостійно, ставлення до роботи позитивне,
відповідальне.
|
|||
Немає коментарів:
Дописати коментар