Контроль знань розумово відсталих учнів з української мови



               КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ  
                                  РОЗУМОВО ВІДСТАЛИХ УЧНІВ
                     УКРАЇНСЬКА МОВА (5-ІО-ті класи)
Об'єктом оцінювання навчальних досягнень розумово відсталих учнів виступає їх мовленнєва діяльність, яка включає чотири види: говоріння, аудіювання (слухання-розуміння), читання, письмо. Оцінюванню підлягають знання, пізнавальні та практичні вміння, якими учні оволоділи з читання та мови. Відповідно показниками оцінювання є:
-   діалогічне мовлення (відповіді на запитання);
-   монологічне мовлення (усний переказ);
-   технічна і смислова сторони читання;
-   графічні навички письма;
-  орфографічна і пунктуаційна грамотність (контрольні-списування і диктант);
-  мовні знання й уміння.
У спеціальних загальноосвітніх навчальних закладах для розумово відсталих дітей письмові перекази і твори ; навчальними і контрольному оцінюванню не підлягають Щодо оцінювання орфографічних і пунктуаційних умінь, то для учнів 1-4-х класів основною формою перевірки є тематичне контрольне списування з друкованого тексту; для учнів 5-10-х класів - контрольний диктант. При цьому оцінюється орфографічна і пунктуаційна грамотність, графіка - чіткість і правильність почерку (якщо в учня немає фізичних порушень), уміння належним чином оформляти роботу.
Учні першого-другого класів списують складні слова, прості речення: першого класу - наприкінці третьої і четвер тої чвертей; другого - в кінці кожної чверті (але після проходження теми).
У п'ятикласників-десятикласників, які з тієї чи іншої причини не можуть писати диктант, оцінюванню підлягає контрольне списування.
Перевіряються також гігієнічні вміння: правильність постави під час письма; уміння правильно тримати олівець, ручку; уміння правильно розміщувати зошит на парті, під­тримуючи його вільною рукою.
В основу критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів з української (російської) мови взято якості знань з мови і мовлення: розуміння (осмисленість), повнота, дієвість, міцність, системність, систематичність, узагальне­ність, рівень сформованості мовних і мовленнєвих умінь і навичок, зокрема лексичних і комунікативних, уміння самостійної навчальної діяльності, уміння сприймати допо­могу (допомогу учень не сприймає; завдання виконує зі значною допомогою вчителя; потребує допомоги у вигляді зразка виконання завдання, навідних запитань, інструкції; потребує контролю за діяльністю; завдання виконує самос­тійно, без допомоги).
Також враховано спосіб діяльності учня: учень копіює зразок виконання завдання; завдання виконує за зразком та інструкцією; завдання виконує лише за інструкцією; зав­дання виконує самостійно; уміє переносити знання в нову ситуацію.
Відповідно до показників та їх характеристик, визначено рівні навчальних досягнень учнів з української (російської) мови: І - початковий (пасивний); II - середній (репродук­тивний); III - достатній (репродуктивно-продуктивний); IV - високий (продуктивний). Визначення таких рівнів зу­мовлено тим, що рівні оцінювання навчальних досягнень розумово відсталих учнів мають мати такі ж самі назви, як і рівні оцінювання навчальних досягнень учнів масової школи, а також необхідністю оцінки в розумово відсталих учнів насамперед самостійного використання здобутих ними знань, умінь і навичок.
Зважаючи на форми організації навчально-пізнавальної діяльності школярів, використовують перевірку індивідуаль­ну, групову і фронтальну. На уроках української (російської) мови використовують поточний, тематичний і підсумковий контроль. Здебільшого перевага віддається поточному і тематичному, які можна використовувати з підготовчого класу, зокрема поточний, оскільки він може бути словесним (вербальним) або в балах.
Поточний, тематичний і підсумковий контроль реалізу­ють за допомогою різноманітних усних і письмових методів контролю, спрямованих на виявлення навчальних досягнень, школярів з читання і мови.
Оцінка за ведення зошита з української (російської) мови виставляється щомісяця виведенням середнього бала, з огляду на те, що кожна письмова робота перевірена її оцінена.
У першому класі оцінювання навчальних досягнень учнів повною мірою за пропонованою системою не проводиться. Учень переводиться до другого класу на підставі підготовле­ної вчителем психолого-педагогічної характеристики, в якій визначається у вербальній формі загальний рівень засвоєння навчального матеріалу (загальний рівень навчальних досяг нень), тобто оцінка в балах не визначається.

ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ
УЧНІВ 5 – 10 КЛАСІВ
З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
Перевірці підлягають: графічні навички письма, орфо­графічна і пунктуаційна грамотність, мовні знання й уміння.
Графічні навички письма
Графічні навички письма підлягають контрольній пере­вірці у школярів, які не мають порушень дрібної моторики пальців рук. Перевірці підлягають: дотримання письма по лініях сітки в межах обмежувальних ліній; якість написання букв (дотримання ширини, висоти - як елементів букв, так і окремих букв); дотримання правильного поєднання букв; дотримання гігієнічних умінь письма; спосіб діяль­ності ставлення до виконуваної роботи та вміння сприймати допомогу.

Рівень
Бал
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів
1
2
3


І - початковий (пасивний)
1
Письмо дизграфічне, учень пише букви зі значними помил­ками, порушуючи з'єднання, ви­ходить за обмежувальну лінію, може переходити з лінії на лінію, порушені висота і ширина букв, не дотримується полів, майже в кожній букві допущено помилки, зразок не копіює, завдання вико­нує під постійним контролем і 3 допомогою вчителя, до роботи байдужий, допускає 12-14 поми­лок - І відділення; 18-20 поми­лок - II відділення.

2
Пише всі букви, але допускає помилки в з'єднанні букв, списує по буквах, може переходити за обмежувальні лінії, зразком не користується, не дотримується гігієнічних умінь письма, до ро­боти байдужий, потребує постій­ної допомоги вчителя, допускає 10-12 помилок - І відділення; 16-18 - II відділення.


3
Пише всі букви, списування побуквене, спостерігається зво­ротний напрям написання букв, припускається помилок у поєд­нанні елементів і самих букв, письмо неохайне, зразком не ко­ристується, гігієнічних умінь письма не дотримується; потре­бує постійного спонукання до роботи з боку вчителя; допускає 9-10 помилок - І відділення; 15-16 помилок - II відділення.
II - середній (репродук­тивний)
4
Пише всі букви, списує дво­складові слова по складах, при­пускається помилок у нижньому поєднанні букв; за лінію сітки не виходить, трапляються ламані елементи букв, недотримання правил поєднання; зливає окремі букви, допускає зворотний нап­рям написання окремих букв, елементи букв пише в різні на­прямки з різною висотою і ши­риною, зразок використовує піс­ля нагадування; до роботи байду­жий, гігієнічних умінь письма не дотримується, потребує кон­тролю з боку вчителя; допускає до 10 помилок - І відділення; 14-15 помилок - II відділення.

5
Гігієнічних умінь письма до­тримується за вимогами вчителя, списує двоскладові слова по складах, склади зі збігом приго­лосних списує по буквах, зі знач­ним пропуском букв; букви різні за розміром, припускається по­милок у поєднанні букв, допомо­гу вчителя використовує, почи­нає виявляти інтерес до письма; допускає 9 помилок - І відділен­ня; 13-14 помилок - II відділення.
6
Пише по лініях сітки, окремі показники техніки письма ще у стані становлення, букви непро­порційні, завеликі, з ламаними елементами, часто зливає їх при написанні, написання розтягну­те, ефективно використовує до­помогу, дотримується гігієніч­них умінь письма; лише при без­посередньому контролі вчителя, цікавиться виконуваною робо­тою, потребує контролю за діяль­ністю; допускає не більше як 8 помилок - І відділення; 11-12 помилок - II відділення.
IIІ - достатній (репродуктивно-продуктивний )
7
Дотримується графічної сіт­ки, нажим руки в межах норми, дотримується правильного напи­сання волосних ліній, однаковий нахил елементів букв (вправо), майже в усіх буквах витримана пропорція, лише порушено поєд­нання на письмі літер л, м; списує слова по складах з першого про­читування, дотримується гігіє­нічних умінь письма після нага­дування, до роботи виявляє інте­рес, потребує стимулу - похвали; допускає не більше як 6 поми­лок- І відділення; 9-10 поми­лок - II відділення.

8
Букви майже пропорційні, але часто спостерігається різний на­хил складових елементів букв, іноді не дотримується правил по­єднання букв, особливо в нижній позиції - зливає їх; гігієнічних умінь письма дотримується після відповідного прослуховування ін­струкції, списує односкладові сло­ва з першого прочитування, до роботи виявляє інтерес, потребує стимулу - похвали; допускає не більше як 4 помилок - І відділен­ня; 7-8 помилок - II відділення.


9

Букви пропорційно правиль­ні, майже з однаковим нахилом складових елементів, пише з до­триманням майже всіх типів по­єднання букв; списує двоскладові слова з другого прочитування, дотримується переважно всіх гі­гієнічних умінь письма після контролю з боку вчителя (нагаду­вання про правильність письма); до роботи ставиться з інтересом, потребує стимулу - похвали; допускає не більше як 3 поми­лок - І відділення; 5-6 помилок -II відділення.
IV - високий (продуктивний)
10
Букви пропорційні, майже з однаковим нахилом складових елементів, іноді припускається помилок у поєднанні букв між собою, гігієнічних умінь письма переважно дотримується, списує по одному слову з першого про­читування, завдання виконує са­мостійно, користується інструк­цією, потребує стимулу з боку вчителя; допускає не більше як 2 помилки - І відділення; 3-4 по­милки - II відділення.

11
Письмо чітке, букви пропор­ційні, іноді припускається по­милок у поєднанні в нижній по­зиції, гігієнічних правил письма дотримується, списує по 1-2 сло­ва з першого прочитування, пот­ребує заохочення; допускає по одній помилці - І відділення; 2-3 помилки - II відділення.
12
Письмо чітке, букви пропор­ційні,  з  однаковим  нахилом, правильно поєднані; дотриму­ється всіх гігієнічних правил письма; списує відразу по два слова з першого прочитування без помилок, працює з інтере­сом, самостійно.

ПЕРЕВІРКА ОРФОГРАФІЧНОЇ І ПУНКТУАЦІЙНОЇ
 ГРАМОТНОСТІ
   Найпоширенішими формами орфографічної і пунктуаційної грамотності розумово відсталих учнів є контрольне списування і контрольний диктант.

Оцінювання контрольного списування
   У контрольному списуванні оцінюванню підлягають: графічні навички ( якість написання елементів букв та власне букв; дотримання видів поєднання букв; спосіб списування ( по буквений з приговорюванням, побуквений, поскладовий, цілими словами  після другого, першого їх причитання) ; ставлення до виконуваної роботи; уміння використовувати допомогу; дотримання гігієнічних навичок письма.

Рівень
Бал
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів
1
2
3

І - початковий (пасивний)

1
Графіка букв, їх поєднання порушені, учень списує зі знач­ними помилками (перестановки, пропуски букв, складів, слів, не дописує закінчень у словах), списування побуквене, правил правопису не дотримується, гігі­єнічних навичок письма не до­держується, до роботи байдужий, потребує постійної допомоги та контролю з боку вчителя, допус­кає 21-22 орфографічних і 4-5 пунктуаційних помилок -1 відді­лення; відповідно 23-24 і 5 по­милок - II відділення.

2
Списування побуквене, учень допускає пропуски, перестановки букв, складів, іноді спостеріга­ються пропуски слів; меж речен­ня, розділових знаків не дотри­мується; письмо неохайне, гра­фіка букв порушена; до роботи


байдужий, потребує постійної до­помоги та контролю з боку вчи­теля, допускає 19-20 орфографіч­них і 4-5 пунктуаційних помилок - І відділення; відповідно 21-22 і 5 помилок - II відділення.

3
Списування побуквене зі значними пропусками, переста­новками букв; учень іноді про­пускає склади, не дописує закін­чень слів, особливо на й, ь, при­голосний; гігієнічних навичок письма не дотримується; письмо неохайне; пасивний, потребує допомоги і контролю за діяль­ністю; допускає 17-18 орфогра­фічних і 4-5 пунктуаційних по­милок - І відділення; відповідно 19-20 і 5 помилок - II відділення.

II - середній (репродуктивний)




























IIІ - достатній (репродуктивно-продуктивний )

4
Списування побуквене, пору­шена графіка окремих букв, учень не дотримується правиль­ного поєднання букв, правил правопису; гігієнічних навичок письма не дотримується; письмо неохайне, з багатьма помарками; до роботи інтересу не виявляє, потребує контролю за діяльніс­тю; допускає 15-16 орфографіч­них і 3-4 пунктуаційні помил­ки-І відділення; відповідно 17-18 і 4-5 помилок - II відділення.

5
Списування побуквене, учень намагається диктувати те, що списує, але спостерігаються про­пуски букв, складів, недопису­вання закінчень слів; видів по­єднання букв не дотримується; порушена графіка окремих букв (я, т, к, н); не дотримується вив­чених правил правопису; багато виправлень, оскільки намагаєть­ся контролювати письмо; гігіє­нічних навичок письма дотримується при постійному контролю з боку вчителя, починає виявля­ти деякий інтерес до виконуваної роботи, потребує постійного контролю за діяльністю; допус­кає 13-14 орфографічних і 3-4 пунктуаційні помилки - І відді­лення; відповідно 15-16 і 4-5 по­милок - II відділення.

        6
Списування переважно по­буквене з проговорюванням, але окремі двоскладові слова з від­критими складами учень списує по складах після другого прочи­тування; спостерігаються про­пуски, перестановки букв, в окре­мих словах не дописує закінчен­ня; не завжди дотримується гра­фіки букв, допускає помилки в поєднанні букв; правил правопи­су дотримується частково, гігіє­нічних навичок письма додержу­ється після контролю з боку вчи­теля; намагається самостійно контролювати письмо (виправ­ляє допущені помилки), починає виявляти зацікавленість до вико­нуваної роботи, потребує кон­тролю і стимулу до роботи; до­пускає 11-12 орфографічних і 3-4 пунктуаційні помилки
 -І відділення; відповідно 13-14 і 3-4 помилки - II відділення.
        7
Двоскладові слова учень спи­сує по складах, слова зі збігом приголосних, трискладові - по буквах; припускається помилок на вивчені правила правопису, є пропуски букв, складів, закін­чень у словах; частково поруше­на графіка букв; не дотримується видів поєднання букв, особливо нижнього, гігієнічних правил письма дотримується частково, починає виявляти інтерес до
виконуваної роботи; допускає 9-10 орфографічних і 2-3 пун­ктуаційні помилки -1 відділення; відповідно 11-12 і 3-4 помилки -II відділення.

8
Учень списує по складах, ок­ремі слова зі збігом приголосних і трискладові - по буквах; письмо намагається контролювати, але припускається окремих помилок на вивчені орфограми; намага­ється писати охайно, гігієнічних навичок письма дотримується після інструкції учителя, виявляє інтерес до виконуваної роботи, потребує контролю за діяльніс­тю; допускає 7-8 орфографічних і 2-3 пунктуаційні помилки -І відділення; відповідно 9-10 і 3-4 помилки - II відділення.

9
Учень списує по складах, двоскладові та трискладові слова з відкритими складами списує після другого проговорювання; допускає пропуски букв, не до­писує закінчень у словах на й, ь, приголосний; речення записує правильно, дотримується вивче­них правил правопису, намага­ється самостійно контролювати письмо (самостійно виправляє допущені помилки), припуска­ється помилок у нижньому поєд­нанні букв, гігієнічних навичок письма дотримується частково; цікавиться виконуваною робо­тою, потребує стимулу; допускає 4-5 орфографічних і 2-3 пункту­аційні помилки - І відділення; відповідно 5-6 і 2-3 помилки -II відділення.
Учень списує по складах, ок­ремі слова списує цілісно після першого прочитування, інколи
IV - високий (продуктив-ний)

         10
допускає пропуски букв, особли­во у трибуквених складах зі збі­гом приголосних; графіка букв переважно в межах нормативних вимог, лише з незначними пору­шеннями; допускає помилки в нижньому поєднанні букв; пра­вил правопису дотримується, намагається контролювати пра­вильність списування; гігієніч­них навичок письма дотримуєть­ся після інструкції, до роботи ставиться з інтересом, потребує стимулу - заохочення, похвали; допускає 3-4 орфографічні і 1-2 пунктуаційні помилки -1 відді­лення; відповідно 5-6 і 2-3 по­милки - II відділення.

11
Двоскладові слова учень спи­сує цілими словами, трискладові та зі збігом приголосних - після другого прочитування; графіка букв у межах нормативних ви­мог; іноді допускає 2-3 пропуски букв, особливо у словах зі збігом приголосних; інколи порушення нижнього поєднання букв; гігіє­нічних вимог письма додержу­ється, до роботи ставиться з інте­ресом, працює самостійно; до­пускає 2-3 орфографічні і 1-2 пунктуаційні помилки - І відді­лення; відповідно 3-4 і 2-3 по­милки - II відділення.

12
Учень списує цілими словами після першого їх прочитування, графіка букв у межах норматив­них вимог, дотримується правил поєднання букв, гігієнічних на­вичок письма; до роботи ста­виться з інтересом, працює са­мостійно, допускає 1-2 орфогра­фічні і 1-2 пунктуаційні помил­ки - І відділення; відповідно 2-3 і 2 помилки - II відділення.





                                   Обсяг тексту для списування словах)

Клас
І відділення
II відділення
Клас
І відділення
II відділення
1
8-10
5-7
6
28-30
24-26
2
12-14
8-10
7
32-34
28-30
3
16-18
12-14
8
36-38
32-34
4
20-22
16-18
9
40-42
36-38
5
24-26
20-22
10
44-46
38-40

Оцінювання контрольного диктанту
Контрольний диктант є основною формою перевірки орфографічної і пунктуаційної грамотності учнів 5-10-х класів Для контрольного диктанту використовують текст, доступ ний для учнів певного класу. Диктант проводять раз н< чверть, у кінці семестру і в кінці навчального року.

Обсяг диктанту по класах

Кількість слів
Клас
І відділення
II відділення
Клас
І відділення
II відділення
5
35-40
20-25
8
65-70
50-55
6
45-50
30-35
9
75-80
60-65
7
55-60
40^15
10
75-80
60-65

Нормативи оцінювання диктанту в балах


Бали
Кількість помилок

орфографічних

пунктуаційних
1
25 і більше
8-10
2
20-25
8-10
3
18-20
8-10
4
16-18
7
5
14-16
70
6
12-14
70
7
10-12
3-4
8
8-10
3-4
9
6-8
3-4
10
4-6
1-2
11
2-4
1-2
12
1-2
1-2

                                      ОЦІНЮВАННЯ МОВНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ
         Одним із завдань навчання учнів мови є оволодіння ними мовними одиницями - буквами, словами, частинами мови, значущими частинами слова та вільне використання їх у процесі мовної і мовленнєвої діяльності як в усній, так і в писемній формах. Розумово відсталі учні знайомляться з усі­ма мовними одиницями: буквами, словами, частинами мови, значущими частинами слова. Тому перевірці підлягають знання й уміння, необхідні для правильного використання мовних одиниць у мові та мовленні. Оцінювання тематичне.
Рівень
Бал
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів
1
2
3

1
Учень не мас елементарних уявлень про певну мовну одиницю (склад, слово, частину мови, значущу частину слова), не може виділити ії й назвати, зразком не користується, допомогу не сприй­має, до роботи ставиться байду­же, потребує посиленої допомо­ги та постійного спонукання до роботи з боку вчителя.

І - початковий (пасивний)
2
Учень має елементарні знан­ня про відповідну мовну одини­цю, копіює зразок виконання завдання, допомогу у вигляді ін­струкції та зразка не сприймає, до роботи ставлення байдуже, потребує постійного спонукання і посиленого контролю за робо­тою з боку вчителя.


3
Допомогу учень сприймає зі значними труднощами, з допо­могою вчителя (навідні запитан­ня, наочно-зображувальні засо­би) дає елементарні відповіді про певну мовну одиницю, але самос­тійно її не виділяє, зразком не ко­ристується, ставлення до роботи індиферентне, потребує постій­ного спонукання і посиленої до­помоги з боку вчителя.







II - середній (репродук­тивний)
4
Знання про відповідну мовну одиницю в учня фрагментарні, безсистемні, не використовує їх як в усному, так і в писемному мовленні; самостійно мовну оди­ницю не виділяє, завдання вико­нує за зразком та розчленованою інструкцією, ставлення до робо­ти байдуже, потребує постійного стимулу до праці та посиленого контролю за діяльністю з боку вчителя.
5
Знання про відповідну мовну одиницю в учня фрагментарні, виділяє її за допомогою навідних запитань або інших стимулюю­чих засобів, завдання виконує за зразком та інструкцією, до робо­ти ставиться байдуже, потребує постійного стимулу та постій­ного контролю за своєю діяльністю.
6
Учень за допомогою навідних запитань виділяє відповідну мовну одиницю, може вирізняти її серед інших мовних одиниці,, намагається    використовувати знання про неї як в усному, так і в писемному мовленні, але бел допомоги  (інструктаж, зразок виконання завдання, інші види допомоги) не може працювати, ставлення до роботи індиферентне, потребує контролю за діяльністю з боку вчителя.







III - достатній (репродуктивно-продуктивний )
7
Учень намагається самостійно виділяти відповідну мовну одиницю, виконувати з нею пси ні завдання, але знання про мов ну одиницю неповні, уривчасті, безсистемні, неточні, самостійно їх в усному та писемному мов ленні використати не вміє, тому допускає багато помилок, для
виправлення яких уміє викорис­товувати зразок та інструкцію; починає   виявляти   зацікавле­ність до виконання завдання, потребує активізації діяльності, контролю за роботою з боку вчи­теля.

8
Учень самостійно виділяє від­повідну мовну одиницю, завдан­ня з нею виконує за допомогою зразка та інструкції, але знання безсистемні,не узагальнені, не­свідомі; спостерігається позитивне ставлення до виконання завдання, але завдання самостійно ще не виконує,потребує поточного контролю з боку вчителя.

9
Учень, самостійно виділяє від­повідну мовну одиницю, оперує нею, керуючись інструкцією, але знання ще не системні, до роботи ставиться позитивно, намагаєть­ся виконувати завдання самос­тійно,  потребує  підсумкового контролю (у вигляді заохочення) з боку вчителя.




IV- високий
(продуктив-
ний)

10
Учень самостійно виділяє від­повідну мовну одиницю, оперує нею як в усному, так і в писемно­му мовленні, знання про неї сві­домі, повні, але спостерігається порушення системи знань, у ро­боті користується лише інструк­цією, до роботи ставиться пози­тивно, намагається виконувати завдання самостійно, потребує стимулу у вигляді заохочення.


11
Учень диференціює кожну мовну одиницю, оперує нею, знання про неї свідомі, повні, але неглибокі (щодо нормативних вимог), іноді спостерігається від­сутність системності знань, до роботи ставиться з відповідаль-
ністю, завдання виконує самос­тійно.


        12
Знання учня про мовні оди­ниці свідомі, повні, глибокі (щодо нормативних вимог), сис­темні; завдання виконує самос­тійно, ставлення до роботи пози­тивне, відповідальне.










Немає коментарів:

Дописати коментар