Мета. Удосконалювати навички правильного,
свідомого, виразного читання; поглибити знання дітей про
народні символи України, зокрема рушника, показати широту та багату палітру
«рушникового дива» у легендах, піснях, віршах, ознайомити дітей з народними
звичаями; сприяти актуалізації життєвого досвіду учнів та формуванню уявлення про зв'язок
культури з життям та побутом людей; розвивати спостережливість; вчити логічно
мислити; аналізувати, розвивати в
учнів пам’ять та увагу;здатність свідомо сприймати текст, аналізувати за завданнями вчителя; виховувати
шанобливе ставлення до національних традицій України.
Обладнання: електронна презентація з теми,
ноутбук; вишиті рушники, прислів’я про рушники, «Легенда про
рушник», вірш
Форми організації пізнавальної діяльності: парна,
фронтальна.
Методи
навчання: бесіда, розповідь, робота в парах,
асоціативний кущ.
Між
предметні зв’язки: історія, народознавство, математика.
Тип
уроку: комбінований
Хід
уроку.
I . ВСТУПНА ЧАСТИНА
1. Організація класу до
уроку.
2. Нервово –
психологічна підготовка..
Доброго ранку, доброго дня!
Щиро вітаю сьогодні вас я!
З давніх-давен і понині
Вітаються так в Україні:
«Здоровенькі були!”
Сядьте, діти, всі гарненько,
Руки покладіть рівненько,
Голову вище підніміть,
Свої плечі розведіть.
Мені, діти, усміхніться,
Веселіше подивіться.
І почнемо працювати, гарні бали заробляти.
3. Перевірка домашнього завдання.
·
-вибіркове читання тексту
учнями
с. 32,33
-Де і коли він
народився?
- Яка забава була найулюбленішою у його дитинстві?
·
запитання за змістом:
- Розкажіть, як у дитинстві він готувався до Великодня?
- Прочитайте речення. В якому говориться про відомі витвори мистецтва І.Гончара?
- Хто такий Іван
Гончар?
II. ОСНОВНА ЧАСТИНА
1.Актуалізація опорних знань
- Дійсно, гончарне мистецтво здавна славиться
на Україні.
Наша Україна відома різними народними
ремеслами. Які ще народні ремесла ви знаєте?
Так, це лозоплетіння, вишивання,бісероплетіння, гончарство, різьблення, писанкірсвтво,та інші. Їх створюють майстри і передають з покоління в покоління.
Деякі вироби стали народними символами - оберігами. Назвіть народні символи,
які ви знаєте ( рушник, калина, хліб, верба, вінок).
2.Мотивація навчальної діяльності.
Надзвичайно багата і цікава культура нашого народу.
- Як зветься наш народ? (українці) .
Ми – українці, і земля наша українська.
- Що потрібно, щоб бути справжнім українцем?
Щоб бути справжнім українцем, треба
любити свій край, свою землю, традиції і звичаї свого народу.
3.Повідомлення теми, завдань уроку.
Зараз
ми поглинемо у світ української культури, поглибимо знання про народні
символи України. - Послухайте давню
легенду і скажіть про який народний символ ми будемо сьогодні говорити на
уроці..
Легенда про рушник
Було
це дуже давно, коли зродилися кришталеві сльози-намистинки, що росою в народі
звуться, коли пташки до сонечка літали та щоранку тією росою вмивалися.
Жила тоді в одному селі мати і мала вона
трьох красенів-синів. Працьовиті були вони і люди їх поважали. Одного лише
хлопці не вміли — вишивати як їх ненька. Сядуть біля неї, коли з усім
упораються, та й кажуть:
— Ви, матусенько, шийте та вишивайте, та
пісню співайте, а ми подивимось, як народжується у ваших руках квіти та птахи.
Горнулася мати до синів і такі мудрі
слова їм говорила:
— Долю я вам кожному вишию, а пам’ять
про себе в рушниках залишу, то ж бережіть їх.
Багато вишила мати за своє життя
рушників і всі між синами розділила. Даруючи, навчала:
— Сини мої, мої голуби! Пам’ятайте навік
прохання своєї неньки. Куди б не їхали, куди б не йшли, а рушник в дорогу
беріть. Хліб у нього загортайте та людей пригощайте. Хліб на рушнику життя
величає, здоров’я береже.
Та життя людини, як дитина, швидко
минає. Померла старенька, мати. Осиротіли сини. Поховали свою неньку, а на
могилі рушник білий прослали, щоб вітер порох на неї не трусив.
Правду
кажуть чи ні, та чутка про те диво й понині ходить. Переповідають, що на тому
рушникові квіти через три дні розцвіли. Хто вишив їх, ніхто не знає. Лише вітер
про те розповідає і просить вишити рушник на згадку.
Тож сьогодні ми прочитаємо твір В.Скуратівського ,, Рушник’’
4. Слово
вчителя. Від сивої давнини і
до наших днів, у радості й горі, рушник – це невід’ємна частина нашого побуту.
У народі говорили: «Хата без рушників – як родина без дітей».
5. Вивчення нового матеріалу
1.
Біографічні відомості .
2. Первинне сприймання
тексту( читає учитель).
- До
якого жанру належить цей текст? ( оповідання)
- Про
який символ українського народу йдеться в тексті?
3.Словникова робота:
Рушник – довгастий шматок
тканини для витирання обличчя, тіла, посуду, а також вишитий шматок тканини для
оздоблення життя в українській оселі.
Символ – умовне позначення
будь-якого предмета, поняття чи явища.
Вимережані ( рушники) – вишиті мережкою.
Мережка – вид народної вишивки.
Святиня –що-небудь
особливо дороге, глибоко шановане.
Звичай - це спосіб життя від народження і до
смерті. Це неписаний щоденний закон, який охоплює все у людському житті.
Цікаво
знати.
Раніше рушник називали «ручник» від слова «рука» тому, що
перед тим як сісти до столу ми завжди миємо руки і витираємо їх рушничком.
4. Робота над текстом.
- Зразок читання тексту вчителем.
- Фізхвилинка.
- Мовчазне читання тексту.
- Гра ,, Безперевний ланцюжок ( учні читають по 1 реченню)
- Гра ,, Пошуковці (
знайти речення за початком, кінцем).
- Зараз ми здійснимо подорож до музею імені
О.Гончара – нашого видатного митця, де зібрано різні роботи
майстрів України.
ВІДЕО – УКРАЇНСЬКІ РУШНИКИ
- Запитання за змістом прочитаного: с.36
5. З’ясування поняття ,,Рушник'' , складання ,,
асоціативного куща''.
Вчитель. - Діти, а
що ви уявляєте, коли чуєте слово рушник? Які асоціації у вас виникають?
6. Рушники у народній творчості.
З давніх – давен рушники оспівували у піснях, віршах,
складали про них легенди, прислів'я, приказки.
-
Знайдіть у тексті прислів'я чи приказку про рушник.
-
А хто знає вірш про рушник?
Немовля загортають в рушник
Нареченим під ноги встеляють,
І в далеку дорогу дітей
Рушниками батьки проводжають.
Найдорожчих
і званих гостей,
Яких щиро у гості чекають,
З хлібом, сіллю на рушнику
В нашім краї завжди зустрічають.
Загадка: А я знаю загадку: Хто
вмивається з ним привітається. Що це?
( Рушник)
Діти, Ви мабуть звернули увагу на чудові
вишивки на рушниках. На рушниках вишивали долю нашого народу. На ньому можна
було побачити і радість, і скруту, і
журбу. Вишивали їх червоними і чорними нитками.
А скажіть мені діти, що означає червоний колір? А що чорний
(відповіді дітей). Вишиті рушники створюють затишок, зміцнюють родину.
На найдавніших
вишивках є геометричні фігури – лінії, круги, ромби, які символізували сонце,
зорі, землю, воду. Пізніше на рушниках вишивали рослини: калину, ромашку, мак,
барвінок, колоски пшениці, а доповнювали рослинні орнаменти зображення птахів:
голубів, лебедів, півнів.
Вишитий рушник можна порівняти хіба що з піснею. За давнім
українським звичаєм у хатах збиралися майстрині, де вони ткали, вишивали, а під
час роботи співали пісні. Ось послухайте будь ласка.
ВІДЕО – РУШНИК – ЦЕ …
7. Робота
над прислів'ями ( в парах):
Кожна пара отримує конверт із словами. Завдання : прочитати
прислів'я, поділяючи речення на
слова.
- Чому рушники мають прямокутну видовжену форму?
( Видовжені прямокутники рушників за формою нагадують
поля, дороги. Засіяні зерном орнаментів, вони певною мірою і є символами ланів
та доріг.)
8. Заключна бесіда:
- Про який
український оберіг ми сьогодні читали і говорили ?
- Чому рушник називають оберегом?
- Про які народні звичаї ви дізналися?
9. Гра ,, Чарівний клубок ,,
-Складіть речення зі
словом рушник.
10.
Цікаво знати:
Ще до початку АТО на Донбасі мирно і
щасливо жили люди. 10
липня 2012 року 45-ти метровий український
рушник намалювали у Луганську.
ВІДЕО -
КИЇВ
Коментар:
А 03 червня 2015 року у Києві створили найбільший в світі український
рушник . Розмір полотна близько 800 квадратних метрів. 15 м завширшки
майже 50 м завдовжки.
Студенти інституту декоративно прикладного мистецтва
розробили ескізи, нанесли їх на білу тканину, створюючи Дерево Життя.
III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА.
1. Підсумкове слово
»Хай стелиться вам доля рушниками!» - кажуть,
бажаючи людям щастя добра, миру,
злагоди й любові.
А на
прощання хочеться сказати:
Шануйте друзі рушники,
Квітчайте ними свою хату,
То обереги від біди,
Ті, що дала вам
рідна мати.
2. Домашнє завдання.
1 рівень – читати с. 35,36 переказувати;
визначати , пояснювати слова.
2 рівень – читати , відповідати на запитання.
3. Підсумок уроку
Дякую всім, хто працював,
Старанно й
виразно читав,
Різні завдання виконував,
Та тим,
хто в гості завітав.
До
побачення!
Немає коментарів:
Дописати коментар