Урок - презентація проекту з географії.Тема:,, Забруднення водоймищ. Охорона водих багатств свого краю.''С.Г.Легур



Мета проекту: формувати уявлення про значення води в при­роді, про цінність її для людини, про шляхи забруднення і способи охорони від забруднення, про участь дітей в охороні та збереженні води; формувати вміння висловлювати оцінні судження; удосконалю­вати вміння працювати в групах, спостерігати, порівнювати, робити висновки, бачити зміни в природі та вміти їх пояснювати; розвивати усне та писемне зв'язне мовлення; виховувати естетичне сприймання природи, екологічні почуття, прагнення зберегти природу, охороняти її, зокрема воду.

Обладнання: мультимедійна презентація, малюнки дітей.

Сьогодні дуже цікавий і незвичайний урок – захист проекту. У ньому приймають участь учні 6 класу. Ми розглядали дану тему з точки зору біологів (значення води), географів (водойми свого краю), екологів (забруднення водойм та шляхи охорони вод свого краю) і просто звичайних людей, мешканців нашого міста (що можемо зробити ми). 
Слайд 2
Подивіться, ось так виглядає наша планета з космосу. Недарма її називають «блакитною». Бо майже три чверті її поверхні вкрито океанами і морями. Яке ж значення має вода для людей та інших живих істот? Проце нам розповість наш біолог.
Біолог
   Вода – безцінний скарб планети Земля. ЇЇ значення важко оцінити. Леонардо да Вінчі називав воду ”соком життя”. Існує теорія, що життя вперше зародилося у воді, тому вважають, що вода -  скарбниця життя. Живі істоти на 2/3 частини складаються з води. Багато води у соковитих плодах, м’якоті листків, коренях рослин. Так, в огірках, кавунах – до 90% води. В організмі ссавців масова частка води – 70%, риб –80%, медуз – 97%. В організмі людини  міститься близько 65% води.
Слайд 3
“Вміст води у організмі людини”.
1
Головний мозок, біла речовина і сіра речовина
84%
2
Спинний мозок
75%
3
Нирки
82%
4
Серце
79%
5
Легені
79%
6
М’язи
75%
7
Шкіра
72%
8
Печінка
70%
9
Скелет
46%
10
Зубна емаль
0,2%
11
Слина
99,4%


    Втрата організмом великої кількості води спричинює його загибель. Без води людина може прожити лише 3 дні, в той час, як без їжі – 30 –40 днів. Адже в живих організмах жоден процес не відбувається без участі води.
   Без води не обійтися в побуті, водою зрошують поля, поливають сади, виноградники. Без води не можуть працювати фабрики, заводи.  На виробництво 1т цукру потрібно100куб.м води, 1т паперу – 900 куб.м води, 1т гуми – 1500 куб.м води. Усе гине, якщо немає води. Отже, без води не було б життя на Землі.
Учитель: Я думаю, ніхто не сумнівається у цінності води для життя. Як же забезпечена наша область водними ресурсами. Слово надається нашим географам.

Географ 1
 Слайд 4,5
На території Дніпропетровської області протікає 917 рік, з урахуванням малих річок, довжина яких менше 10 км.    
Головна водна артерія – Дніпро, перетинає область  з північного заходу на південний схід. Якщо подивитися на карту нашої області або знімок її території з космосу, то вона схожа на стовбур та крону дерева. Найбільшими притоками Дніпра є Оріль, Самара з Вовчою та Інгулець.     
В нашій області налічується 1237 озер, але вони незначні за розміром. Найбільше з них – Солоний Лиман, яке з 1980 року оголошене ландшафтним заказником.
У межах області знаходяться частини Дніпродзержинського, Дніпровського і Каховського водосховищ. Побудовано 95 невеликих водосховищ і 2932 ставки.
На території області споруджено канал Дніпро – Кривий Ріг, проходить траса каналу Дніпро – Донбас.


Географ 2
На території міста Жовті Води протікає річка Жовта. Жо́вта (Жовті Води) — річка в Україні, в межах П'ятихатського району Дніпропетровської області та Петрівського району Кіровоградської області. Ліва притока Інгульця (басейн Дніпра). Її довжина 58 км. Річище помірно звивисте. Використовується на сільськогосподарські потреби, водопостачання, зрошення.
Долину річки Жовтої з її притоками в старовину називали урочищем Жовті Води. Свою назву річка і долина отримали від запорізьких козаків за жовтий колір річкової води, місцями обмивала виходи залізної руди.
Переправа на річці Жовтій називалася Жовтим Бродом. Тут стояли козацькі зимівники, укріплені для захисту від татар
.
Учитель: цікаву легенду про річку Жовту знайшли наші історики.

 

Таємниці річки Жовтої

  Давно це було. Козаки тоді займали великі простори степів, що прилягали до обох боків Дніпра. Він наповнювався меншими річками. Серед них була і притока Інгульця річка Жовта. Вона була широка і глибока. А риби в ній водилося стільки, що можна було ловити руками. Жовту глину, якою були вкриті береги, використовували в господарстві.
  На берегах річки розкинулося поселення, яке дістало наймення Жовта. Через зимівник їздили різні купецькі люди із польських земель у турецькі володіння. Тут Богдан Хмельницький разом з запорожцями виступив на захист православної віри та народних прав і в 1648 році вперше наніс полякам страшну поразку.
Після битви козаки здобули багато трофеїв, частину сховали у балці біля Бездонної криниці, частину забрали татари, а тридцять бочонків з золотом та коштовностями погрузили на човен і відправили на Січ. Та він не дійшов до місця призначення. Човен затонув. Дно замулилося, поховавши таємницю про скарб. Річка проросла очеретом і практично висохла. А золото лежить і чекає свого часу.

Учитель: Здавалось би на Дніпропетровщині багато різних водойм.
Слайди 6,7.
Подивіться на красу наших річок, водосховищ.
Та чи забезпезпечена область водою у повній мірі.
Слово надається екологу

Еколог 1
Екологія – це наука, яка встановлює зв’язок між живими організмами та довкіллям. Головне наше завдання – зберегти оточуючий нас світ. Сьогодні ми хочемо ознайомити вас зі станом водойм на нашій планеті та в нашому краї зокрема. Слайд 8
 (показ відеофільму)
Вода необхідна для існування всього живого. Але люди чомусь часто забувають про це, дедалі більше забруднюючи водойми через свою господарську діяльність.
Слайд 9,10
  У воді накопичуються пісок, глина, мул, що змиваються дощовими водами з розораних полів.
  До найбільших забруднювачів води належать: промислові підприємства, тваринницькі ферми, тощо. Заводи і фабрики повертають у природу неочищену воду, що використову-валася у виробництві. У цій воді містяться різні шкідливі домішки – мінеральні солі, масла, кислоти, луги, нафтопродукти. Зі стічними водами у водойми потрапляють також отрутохімікати, харчові відходи, мийні засоби, сміття. Особливу небезпеку становлять: міські комунальні стоки, які несуть із собою хвороботворні бактерії та віруси – збудники інфекцій. Використання такої води для пиття, купання, миття посуду й продуктів харчування, приготування їжі може спричинити тяжкі захворювання в людей.
  Унаслідок забруднення вода іноді стає взагалі непридатною для споживання.

Учитель: На Землі практично не залишилось великих річкових систем, не забруднених внаслідок діяльності людини. В Україні існує 1200 населених пунктів (у яких проживають понад 800 тис. осіб), в яких заборонено пити місцеву воду через природні або техногенні причини, або через відсутність місцевих джерел водопостачання. Багато населених пунктів у сільській місцевості, особливо в АР Крим, зовсім не мають доступу до централізо-ваного водопостачання.
Слайд 11
Пропозиції щодо збереження наших  водойм озвучить еколог.
Еколог 2
Ми провели опитування серед учнів і вчителів нашої школи. Більшість опитаних часто бувають біля водойм з метою відпочинку, рибалять.  Але всі не задоволені станом водойм. На берегах і у воді багато сміття, вода брудна, часто має неприємний запах, і винними у такому стані водойм самі люди! Що ж треба робити, щоб наші водойми оздоровити, очистити, зберегти?
Заходи:
-                                                          Економити воду на виробництві і в побуті;
-                                                          Очищувати стічні води;
-                                                          Розробляти та впроваджувати нові технології у виробництві, які не забруднюють воду;
-                                                          Не викидати у водойми та на берегах сміття;
-                                                          Насаджувати на берегах саджанці дерев та кущів для укріплення берегів;
-                                                          Дотримуватися водоохоронних зон;
-                                                          Не розташовувати на берегах річок таборів для домашніх тварин;
-                                                          Проводити роз’яснювальну роботу з населенням;
-                                                          Активізувати роботу поліції, застосовувати штрафи до злісних забруднювачів довкілля;
-                                                          Знайти спонсорів, виконавців робіт по очищенню водойм за допомогою сучасних технологій;
-                                                          Проводити акції: «Чистий берег», «Річці  Жовтій – зелене вбрання!»;
-         Поставити більше сміттєвих баків біля водойм для викиду сміття в них, а не у воду;
-                                                          Виховувати в своїй душі культуру і любов до природи.

Що можете зробити ви
                
·                                              Не викидати у водойми та на берегах сміття;
·                                              Насаджувати на берегах саджанці дерев та кущів для укріплення берегів;
·                                              Розчищати джерельця та струмки;
·                                              Не розташовувати на берегах річок таборів для домашніх тварин;
·                                              Проводити роз’яснювальну роботу з населенням;
·                                              Звертатися до поліції з проханням вплинути на злісних забруднювачів довкілля;
·                                              Проводити акції: «Чистий берег», «Річці Жовтій – зелене вбрання!»;
·                                              Економити воду;
·      Виховувати в своїй душі культуру і любов до природи.

Памятайте

Берегти і охороняти природу – значить берегти Батьківщину!





Немає коментарів:

Дописати коментар