Цікаві завдання з корекційно – розвиваючої роботи на уроках української мови.У.І.Стукало



          Основними вправами в спеціальній загальноосвітній школі для дітей з вадами розумового розвитку, що закріплюють навички грамотного письма, є вправи, які сприяють розвитку різних сторін розумової  діяльності розумово відсталого школяра та виступають джерелом отримання знань, розвивають мислення та мовлення учнів.    

                                                                  
          В сучасних умовах, коли школа вирішує завдання наближення викладання до вимог життя, важливого  значення набувають творчі  та логічні завдання  на  основі  життєвих  спостережень. Вони  не тільки розвивають кругозір, але й збагачують мовлення учнів, спонукають спостерігати і усвідомлювати явища навколишньої дійсності. Використовуючи як в усному, так і в писемному мовленні вивчені граматичні категорії, учні пізнають важливість цих категорій, і це є однією з форм зв’язку граматики з життям. Вибір виду завдань чи творчої роботи повинен залежати від вивченої орфограми або граматичної теми.

         Зібрані цікаві практичні завдання (різноманітні вправи, ребуси, метаграми, шаради, анограми, прислів’я  тощо) сприятимуть реалізації корекційно – розвиваючих завдань, що стоять перед вчителями – дефектологами в навчанні розумово відсталих учнів  рідної мови.
   *  завдання на словотворення з букв, складів в різних варіантах, утворення слів з букв, поданих частин, утворення складних слів, словосполучень;
   *   завдання на узагальнення, визначення родових понять, визначення зайвого слова з ряду слів, на логічне визначення предмета, узагальнення через протиставляння, знаходження аналогії, визначення предметів за ознаками, діями, вправи з синонімами, антонімами, зворотні порівняння  тощо;
   *  вправи на переробку готового тексту, корегування речень, доповнення прислів’їв, пояснення виразів, продовження міркувань, складання речень та прислів’їв з даних слів, частин, на знаходження логічних помилок в текстах .
        Запропоновані види завдань можуть бути використані вчителем в любому класі в зв’язку з вивченням слів певної граматичної категорії або з вивченням правопису певної орфограми, а також у роботі з розвитку усного й писемного мовлення розумово відсталих учнів. При цьому не слід забувати склад класу, його підготовку і основний принцип дидактики: від простого до складного.


1. «Пройшов дощ». Утворити слова, вставляючи голосні букви.





а
                                                                                  ї                                                       

о                                                                                        і
                                                                                                              
                                                и
                 е       я     у                      ю                          є  

               

млк                      шклд                   влспд                                                                 грщк                     кртпл                         крсврд
снкс                      вчтльк                   гмнць

2. Впізнати слова.

… и… …и… …і …а ( дисципліна )
… …и … … у ( взимку )
…і …ь…о … ( мільйон )
…а…ь…і… …и…а ( Батьківщина )


3. Прочитати навпаки.

ілбем                                      асабвок
деписолев                              ялвомен
анишпиш                                         коназак
коничопдів                                      яциньлинроч

4. Додати з кожного слова по одній букві по порядку, щоб вийшло нове слово.

рак, мир, лоб, зима
молоко, сила, сир
липа, кіт, мак, коза, вітер                                                         
рука, лев, вода, сади, насос, фабрика, записка



5. Утворити слова з даних частин.

·        Префікс із слова поїзд, корінь із слова садівник, суфікс і закінчення зі слова поїздка.
·        Корінь мій – у слові літній, а закінчення в слові село, люблять мене діти і називають… .
·        Префікс із слова прибув, корінь із слова кордонами, суфікси із слова двірник.
·        Корінь із слова людина, префікс із слова без хитрий, суфікс і закінчення із слова рідний.
·        Корінь  із  слова  холодний,  суфікси  із  слова світильник, а  називаюсь я  … .

6.  Утворити слова , розгадавши шаради .
1) перший склад від слова золото ,
    другий  - основа слова  шити..
                                         ( Зошит )
2) перший склад від слова – держак,
    другий склад від слова – лежати,
    третій склад від слова – Покрова.
                                          ( Держава )


3) перший склад – префікс по-,
    другий – основа слова коліно,
    третій склад від слова майстерня.
                                           ( Покоління )
7. Утворити слова із займенників.

   *  Через який іменник, утворений із займенників
1 – ої особи однини  і множини, можна перестрибнути ?
         * Яке дієслово утвориться , якщо поєднати три 
     займенники: 2 – ої особи множини, 1 – ої особи
     множини,  2 – ої особи однини?
          *У якому іменнику сім займенників 1 –ої особи
     однини?

8. Утворити пари слів:
·        З н – частина я доби, з п – я грію щозими.
·        З в – росте на голові, з к – у полі, на землі.
·        На нім барвисті квіти, трава зеленіє, а п – додай – зоре усе, ніщо не пожаліє.
·        Я в рушниці і в гарматі, мене в них легко відшукати. А п в середину додай – у дереві мене шукай.

11. Замінити вислів одним словом.

* Професія людини, яка обробляє стіни штукатурним  розчином, надаючи їм красивого вигляду ( штукатур );
*  Мінеральна речовина ( у вигляді  порошку ) , з якої  при змішуванні з водою утворюється в’яжуча маса, яка твердне, стає  схожою на камінь (цемент ) ;
*  Ряд людей, які стоять один біля одного на одній лінії, повернені обличчям в один бік; довгий ряд якихось предметів ( шеренга ) ;
*  Вид електрозв’язку, що дає змогу передавати та приймати мовлення на великій відстані по дроту, а також апарат із сигнальним дзвінком і трубкою для розмов ( телефон ) ;
 * Увесь одяг однієї людини ( гардероб ).

12. Знайти зайве слово:

·        Дерево, сук, гілки, стовбур, листя.
·        Іменник, прикметник, частка, дієслово,  займенник.
·        Синій, смак, жовтий, черствий, льняний.
·        Ранок, день, доба, вечір.
·        Пісок, глина, пара, земля.


13. Дати логічне визначення предмета:
·        Береза – листяне дерево.
·        Мухомор - … … .

·        Додавання - … … .
·        Шляпа - … … .
·        Карпати - … … .


14. Узагальнити  через протиставлення:

·        Дніпро – річка, а Дніпропетровськ - … ..
·        Окунь, щука, лящ – це  прісноводні риби, а акула, сайра, сардина  - … .
·        Війна, революція, повстання – це події, а Різдво   Хрестове, Трійця,   Водохреща - …
    
·                    Жито, ячмінь, пшениця – це зернові рослини, а осот, пирій - … .
·                    Квадрат, ромб, трикутник – це геометричні фігури, а конус, куб, піраміда - … .

15. Прочитати й сказати, вчителі яких предметів найчастіше вживають ці слова:

·        Відкриття, експедиція, карта, глобус, океани.
·        Циркуль, множення, квадрат, задача, мінус.
·        Диктант, суфікси, переказ, апостроф, граматика.
·        Царі, походи, війни, розкопки, піраміди.
·        Рубанок, пилка, долото, зубило.
·         
16. Знайти аналогії:

·                    тонкий            гарний_________________________
          товстий                 жирний, потвора, страшний
·                    яйце                         картопля_______________________
     шкаралупка        курка, город, суп, лушпайка
·                    вухо                         зуби___________________________
     слухати               бачити, лікувати, рот, жувати

17.   «Вивіски».
        Дібрати відповідну:                                                       
    1 Над входом в магазин, де продають хліб …
    2  Над входом в магазин, де продають торти, печиво, цукерки …
     3 Над майстернею, де ремонтують взуття …
    4 Над майстернею, де ремонтують годинники …
    5 Над місцем, де проходять спортивні змагання …
     6 Над приміщенням, де можна отримати та обміняти книжки …
    7Над приміщенням, де можна масово переглянути художній фільм
    8 На будинку, де можна придбати ліки …
    9 На будинку, де можна зробити фотографії …
    10 На будинку, де можна зробити зачіску…

«Стадіон»

 «Перукарня»

‹‹Кінотеатр»

 «Ремонт годинників»

«Аптека»

 «Бібліотека»

«Ремонт взуття»

«Хліб»

 «Фотоательє»

 «Солодощі».






















 Творчі завдання


1. Прочитати, що зашифровано на повітряних кульках:


Овальная выноска: М
1
,Овальная выноска: п
11
,Овальная выноска: с
    10
 


















2.  Продовжити міркування:
-        Якщо істоти не можуть літати, це – не … .
-        Якщо дерево не має білої кори, це – не … .
-        Якщо не буде голосного звука – не буде … .
-        Якщо тварина не живе у воді, це не … .
3. Скласти прислів’я з двох поданих частин:
На годину спізнився,            за плечима не носить.
Не доженеш і конем,             за рік не доженеш.
Що нині утече,                      що запізнився одним днем.
Що знаєш, того                     те завтра не зловиш.
Треба нахилитися,                треба в воду лізти.
Щоб рибу їсти,                      більше хліба мати.
Глибше орати -                     щоб з криниці води напитися.
Хто хоче більше знати,         треба менше спати.
4. ,, Розшифрувати” прислів’я.  Пояснити  їх зміст.
   оотЗло  бовадутью із млезі , а ннязна з никжок. ( Золото добувають із землі, а знання з книжок.. )
   нуКгу тачитью енчиома, а зумморо. (Книгу читають не очима, а розумом.)
5. Скласти речення, з’єднавши слова:
Подпись:           Без,Подпись:      мови,Подпись:      юначе,Подпись: й,Подпись: рідної 











6. Прочитати текст, розділяючи  речення на слова.
Мир
    Мирпотрібенкожнійлюдиніврізнихкраїнах.Людинанароджуєтьсящобрадіти
милуватисяквітамиприслухатисядошелестулистящобжитиіпрацюватиразомзусіма. Усецеможливолишевмирномужитті.

7. Прочитати текст, розділяючи його на речення.
    Йдеш осіннім лісом і милуєшся його прив’ялою красою тихо довкола зовсім не чути пташиних голосів поволі осідає густий туман на віти дерев, на прибиті морозом трави, зволожує опале листя, і воно не шелестить під ногами, а м’яко пружинить пахне грибами, ягодами, корою дерев, відсирілою землею на душі – легко і спокійно.
  
8. Прочитати, добираючи з дужок найвлучніші за змістом  дієслова.

   Усі (зробили, виконали) свою роботу вчасно. Кожний учень (намагався, хотів) добре виконати своє завдання. Директор (промовляв, говорив) про досягнення в навчанні, хлопці в саду жваво (бесідували, розмовляли). Семен кожне слово (говорив, виголошував) тихо.

9. Скласти вірш, доповнюючи рядки.

                   ***
Рідна наша … ,
Світла та … ,
Радо нас … ,
Грамоти … .

 10.Скласти загадку.
                         Про школу
Він  …( великий, світлий, чистий ),
сяють вікна ..( променисто ),
столи ..( в три ряди стоять ),
науки цікаві…( тут діточки вчать ).

                          Про портфель
( Ховають в мене шкільні ) …речі,
( потім кладуть мене ) …на плечі,
( і я мандрую ) ..день за днем
( із своїм другом ) …школярем.

11.  Змінити  текст, прибравши зайві слова.

    Птахи живуть в лісах, живуть в озерах, живуть на болотах. У  південних країнах водяться гадюки, водяться  кобри, водяться удави. Удави водяться в Середній Азії, водяться в Індії, водяться в Південній Америці.  Мавпи  дуже бояться  удавів, бояться кобр, дуже бояться гадюк.

 12. Визначити послідовність речень так, щоб вийшов текст.
                             Інструкція з обробки виробів лаком.
    Щіткою нанести шар лаку на внутрішню , а потім на зовнішню поверхню виробу.
    На підставну дошку поставити деталь і баночку з лаком.
   Покласти щітку в баночку з водою і прибрати робоче місце, вимити руки з милом.
    Після просушування нанести ще один шар лаку і дати виробам остаточно висохнути.

 13. Прочитати подані речення .  Вибрати ті, що найбільше сподобалися, і скласти з ними текст на тему ,, У лісі восени ”.

   Одного сонячного дня пішов я до лісу. Веселим осіннім ранком ти біжиш до лісу. Цікаво восени в лісі. Тихо в небі. Хороше в лісі восени. Жовтіє листя на деревах. Дерева скидають на землю позолочене сонцем листя. Осінь одягла дерева в різноколірні сукні. Жевріють вогниками кетяги калини. Не чути веселого співу птахів. У лісі люди збирають гриби і ягоди.
..
14. Змінити текст так , щоб негативний герой став позитивним.
  
   Сергій прийшов із школи похмурий. Кинувши спортивну сумку біля дверей, пішов відразу до своєї кімнати. Оксана Петрівна розігріла обід і покликала онука на кухню. Хлопець не відповів.
-         Обідати будеш?
-         Ні, - буркнув Сергій, - відчепись.
    Бабуся зітхнула. Який нервовий росте Сергій. То грається з малими , розважає їх. А то раптом почне чіплятися до них, нагримає, ще й ляпаса дасть нізащо. Егоїст він, себе найдужче любить . Схоче – допоможе в роботі ( підлогу підмете чи до крамниці сходить ), а не схоче – й не проси.
Книжки в Сергія порвані, обмальовані, без обкладинок.
Мабуть, це хвороба його таким зробила. Цілий рік по лікарнях та санаторіях пролежав, усі жаліли, догоджали , а він вирішив, що найголовніший у сім’ї.
       
15. Прочитати  текст.  Останнє речення перетворити на спонукальне.

    Кожне слово рідної мови має неповторну біографію. Воно може наповнюватися як ніжністю серця народу – мовотворця, так і гнівом до ворогів. Любов до Батьківщини виявляється в любові до рідного слова.  Словом треба дорожити, як честю матері, як совістю, як найвищими проявами народної моралі.

16. Прочитати і скласти текст – розповідь за даним початком.

    Вересень – перший осінній місяць.  Нахмурилось небо. У небі з’явились косяки перелітних птахів…

17. Прочитати зачин тексту. Скласти текст – міркування , добравши переконливі докази, і зробити висновок.
   
     Нійцікавіший урок для мене – читання. Чому саме цей урок став цікавим і необхідним? Яка таємниця криється за цим?
    Ось вона, таємниця…

18. Прочитати кінцівку тексту. Визначити за нею тип тексту: розповідь, опис , роздум. Скласти текст.

    …А коли немає дощу, земля висихає, трава і дерева вкриваються пилом і всі рослини чекають вологи.  Тому дощ дуже потрібний землі. 

19. Прочитати текст. Замінити дієслова минулого часу теперішнім.

   Навесні дерева стояли у молодому вбранні. Парувала від весняного сонця земля. Квіти щедро лили свої пахощі. Скрізь зеленіли поля. Сонце грало, виблискувало своїм промінням: м’яко, ласкаво, радісно. Хвилями котилися в повітрі звуки.  Урочисто стелилися вони по землі.





                                                  

                                                       





Немає коментарів:

Дописати коментар