Використання хмарних технологій як засіб стимулювання самоосвіти, самовдосконалення учнів та вчителів. Лісна Л.М., вчитель математики


       
   Сучасний перехід України до інформаційного суспільства, коли до Інтернету може підключись практично будь-яка людина, обумовлює можливість переходу до так званих «Хмарних послуг». Останнім часом впровадження хмарних технологій стрімко зростає, завдяки цьому освіта стає ще доступніше, адже, вчитися можна скрізь: у приміщенні та на відкритій місцевості. Слайд 1
Слайд 2. Хмара – це деякий центр, сервер або їх мережа, де зберігаються дані та програми, що з’єднуються з користувачами через Інтернет.
Простим прикладом хмарних технологій є сервіси електронної пошти, наприклад, Gmail, Meta і т.д. Вам потрібно всього лише підключення до Інтернету, і Ви зможете відправити пошту, при цьому додаткового програмного забезпечення або сервера не потребуючи.
Приватна хмара (private cloud) —інфраструктура, призначена для використання однією організацією, що включає кілька споживачів (наприклад, підрозділів однієї організації), можливо також клієнтами і підрядниками даної організації. Приватна хмара може перебувати у власності, управлінні та експлуатації як самої організації, так і третьої сторони (або будь-якої їх комбінації), і воно може фізично існувати як всередині, так і поза юрисдикцією власника.
Публічна хмара (public cloud) — інфраструктура, призначена для вільного використання широкою публікою. Публічна хмара може перебувати у власності, управлінні та експлуатації комерційних, наукових та урядових організацій (або будь-якої їх комбінації). Публічна хмара фізично існує в юрисдикції власника — постачальника послуг.
Гібридна хмара (hybrid cloud) — це комбінація з двох або більше різних хмарних інфраструктур (приватних, публічних або суспільних), що залишаються унікальними об'єктами, але пов'язаних між собою стандартизованими або приватними технологіями передачі даних і додатків (наприклад, короткочасне використання ресурсів публічних хмар для балансування навантаження між хмарами).
Суспільна хмара (англ. community cloud) — вид інфраструктури, призначений для використання конкретною спільнотою споживачів з організацій, що мають спільні завдання (наприклад, місії, вимоги безпеки, політики, та відповідності різним вимогам). Громадська хмара може перебувати в кооперативній (спільній) власності, управлінні та експлуатації однієї або більше з організацій співтовариства або третьої сторони (або будь-якої їх комбінації), і вона може фізично існувати як всередині, так і поза юрисдикцією власника.
Слайд 3.Загальною перевагою для всіх користувачів хмарних технологій є те, що отримати доступ до «хмари» можна не лише з ПК чи ноутбука, але також з нетбука, смартфона, планшета, тому що головною вимогою для доступу є наявність Інтернету, а для роботи програмного забезпечення «хмари» використовуються потужності віддаленого серверу; споживачі використовують програми без їх установки. Слід зазначити, що доступ до хмари можуть мати одночасно тисячі людей, що мають права доступу.
Слайд 4.Вчителі можуть використовувати хмарні технології для дистанційного навчання, на уроках та позакласній діяльності, а також в методичній роботі.
Слайд 5.При цьому реалізуються певні задачі: отримання оперативної інформації, миттєва комунікація із колегами або учнями (відбувається оптимізація часу навчального процесу), поширення власного досвіду, підвищення кваліфікації, ознайомлення із передовим досвідом вчителів.
Слайд 6.
Ø    Характеристика хмаро зорієнтованого навчального середовища: структурованість (систематизація навчальних матеріалів відповідно до навчальних програм)
Ø    Гнучкість( вчитель взаємодіє з учнем індивідуально в зручному місці і в зручному темпі)
Ø    Інтерактивність( обмін і опрацювання різноманітних даних)

Дистанційна самоосвіта вчителів. За останні декілька років суттєво змінилася методична робота вчителів. Від складання величезних паперових «папок» самоосвіти вони перейшли до хмарних технологій. Вчителі дистанційно навчаються приймаючи участь у вебінарах, майстер-класах, відвідуючи сайти МОН, МАН, преси («Дистанційна Академія» видавництва «Основа», «Osvita.ua» та інші) або блоги інших вчителів. Відбувається швидкий обмін досвідом, стимулюється самоосвіта та самовдосконалення вчителів. Вражає те, що цей процес відбувається не через тиск адміністрації, а за власним бажанням. Часто вчителі оплачують таке навчання власним коштом, розуміючи наскільки важливо отримувати знання та не відставати від учнів в питаннях використання гаджетів.
 «Перегорнутий клас» або «перевернене навчання» – це зворотній
метод навчання, коли лекції та вивчення предмета відбувається онлайн , а домашнє завдання або закріплення матеріалу виконується в реальному класі. Цей метод в Сінгапурі називають методом «продуктивних провалів» .  Учням пропонується спочатку спробувати розв’язати приклад або рівняння, а тільки потім пояснюють як це зробити. Використовується декілька сервісів для «перегорнутого навчання» . Взагалі, всі хмарні технології, про які далі піде мова можна використовувати для даного методу. Вчителі можуть викладати навчальний матеріал, відео, фотоматеріали у себе на блозі, на сайті навчального закладу, Диску Google або на стіні в соціальних мережах, запропонувати учням ознайомитися з темою, а вже на уроці проводити обговорення, закріплення або опитування. Для контролю навчальних досягнень також можна використовувати ці ресурси.
Онлайн-навчання  – масові відкриті онлайн курси .
Зараз у багатьох країнах світу університети та школи на своїх сайтах та інших освітніх ресурсах завантажують відеолекції, інтерактивний перелік літератури із пропозиціями масових відкритих онлайн-курсів (MOOC) на  Інтернет-платформах, створюючи, таким чином, дивовижно багатий банк даних із різних освітніх напрямів.
З 2009 року в Україні впроваджується науково-педагогічний проект «Дистанційне навчання школярів». В рамках науково-педагогічного проекту «Обласна електронна школа «Школа, відкрита для всіх» на порталі «Класна оцінка» вчителі Дніпропетровської області по різним предметам створили  відкриті онлайн курси для учнів з особливими освітніми потребами.
Хмарні платформи. Єдиний інформаційний простір в освіті планується побудувати  з використанням хмарних технології, які надає компанія Microsoft Україна. Загальноосвітні навчальні заклади для впровадження нових форм проведення уроків, безпечного зберігання даних і електронного обміну даними будуть застосовувати хмарний сервіс Office 365, базовий тарифний план якого доступний для освітніх установ безкоштовно. В Дніпропетровському ліцеї інформаційних технологій при ДНУ імені Олеся Гончара учні, вчителі, батьки та адміністрація ліцею використовують цей сервіс для організації навчально-виховного процесу, миттєвої передачі інформації, спільної роботи над проектами. Створюється тісний зв’язок між учнями та вчителями, оптимізується та суттєво полегшується координація роботи на уроці та позакласній діяльності.
В листопаді 2015 року відбувся  дистанційний майстер-клас “Хмарне портфоліо педагогічної діяльності” в рамках ІІІ міжнародної освітньої онлайн конференції INTEL для України та країн СНД “Нові горизонти ІКТ для сталого розвитку та освіти”. В результаті 67 вчителів України створили власне хмарне педагогічне портфоліо на Google диску. Всі документи, презентації, фотографії та відео необмежений час зберігаються, при роботі інформація кожної секунди запам’ятовується і не може зникнути, як це буває на комп’ютерах. Власник може за бажанням відкрити доступ до перегляду або спільної роботи іншим користувачам.
Слайди 7,8
Хмарна платформа Google Apps Education Edition надає такі сервіси: календар Google, електронна пошта Gmail,  диск Google, сайти Google, диск Google,  Google Docs.
Диск Google – сховище зберігання власних файлів та можливість налаштування прав доступу до них.
Google Docs – сервіс для створення документів, таблиць, презентацій можливістю надання прав спільного доступу декільком користувачам.
Зручність і універсальність доступу забезпечується широкою доступністю послуг. Разом з тим, існують певні проблеми з боку безпеки, коли хмарні Провайдери можуть роками зберігати важливу інформацію на своїх серверах, а кібер – злочинці – перехоплювати інформацію. Звісно, великі хмарні провайдери застосовують всі можливі засоби для забезпечення максимальної безпеки інформації і вкладають кошти в розробку нових, ще більш ефективних засобів захисту, проте поки що не варто зберігати чи передавати особливо важливі документи в «хмари».
Ведення блогу.  Блог – (веб-щоденник) це сайт, який є стрічкою записів (постів), які постійно доповнюються, сортируються за часом та датами. Його створювати набагато легше, ніж сайти, тому будь-який вчитель здатний на це. На ньому можна розміщувати текст, зображення, мультимедіа. Блог обов’язково містить можливість залишати коментарі тими хто його відвідує, а тому він є  інтерактивним середовищем спілкування учнів та вчителя. За допомогою цього сервісу вчитель-предметник або класний керівник може збирати інформацію, анкетувати учнів або батьків, виконувати контроль знань, організовувати проектну діяльність або проводити рефлексію після будь-яких заходів. Це ефективний засіб популярізації предмета або своєї діяльності.
Використання гаджетів. Га́джет (англ. gadget — річ, пристрій)  — невеликий пристрій,річ призначена для полегшення та удосконалення життя людей.  Гаджети широко розповсюджені  в самых різних сферах: спорт — фітнес-трекери, смарт-браслети, спортивные девайси, в том числі і «розумний» одяг; медицина: електронні пластирі, трикодери та ін. розваги: смартфони, планшети, музичні плеєри, ігровые приставки, окуляри для  віртуальної реальності, а також багато іншого.. Гаррет Ріттер керівник відділу мистецтва в англійській школі Уїллоу, який у 2013 році отримав престижну премію Пірсона за видатне використання технологій під час уроків, підкреслює, що навіть у простому сучасному смартфоні закладено набагато більше комп’ютерної потужності, ніж у космічному кораблі, що доставив першу людину на Місяць.
На уроках  під час виконання короткотривалих проектів учні використовують смартфони, планшети, ноутбуки для пошуку в мережі Інтернет інформації, малюнків, які ілюструють виступ їхньої групи перед класом. За відсутності підручників в смартфонах та планшетах використовується їх електронна версія. Учні навчаються усвідомлено використовувати цифрові технології.
Відеоблогінг. Коли Гаррет Ріттер  запропонував своїм учням зробити серію навчальних відео з використанням студії звукозапису та завантажити їх на You Tube, вони в результаті отримали 185 тисяч переглядів: «Для моїх дітей із бідного району Кардіффа було просто дивовижно використати широкі можливості Інтернету».
 Учні можуть знімаюти на мобільні телефони або планшети домашні досліди, а потім показують на уроці, або під час перерви.
Соціальні медіа. Учні давно вже навчилися інтегрувати соціальні мережі в навчання. Під час роботи над довготривалими проектами вони в групі обмінюються інформацією для виступу або створення презентації. Відбувається процес спільної роботи над проектом.
Якщо використовувати соціальні медіа обережно і з розумом, вони можуть слугувати як корисний інструмент, а не як відволікаючий фактор, як це буває зазвичай.
Група у Facebook або інших соціальних медіа дозволяє забезпечити для учнів простір, де вони зможуть ставити запитання та отримувати на них відповіді. Коли вони повернуться після школи додому і приступлять до виконання домашніх завдань, то зможуть поставити запитання, що їх цікавить на стіні групи, на яке ви як учитель чи хтось з однокласників зможете дати відповідь.
Таким чином, хмарні технології спричинили справжню революцію в освіті, спонукають учнів та вчителів до самоосвіти і самовдосконалення
Слайд 9. 10,11,12,13
-Хмарні технології для вчителя-предметника дають змогу-мати доступ до своїх матеріалів і документів будь де і будь коли;
- використовувати відео- та аудіо файли прямо із Інтернету;
- проведення онлайн уроків, круглих столів.
Слайд 14.Новітні тенденції у створенні презентацій.
Нелінійна інтерактивна презентація.
Створити презентацію можна також на онлайн- сервісі PREZI. Тут не потрібно створювати слайди з «перелистуванням». Презентація в цій програмі виглядає одним полотном, інтерактивним полем елементів, кожен з яких може бути наближеним і акцентованим.
Слайд 15, 16,17,18
Інфографіка. Це візуальне зображення інформації призначене для швидкого сприйняття. Якщо ви думаєте, що ніколи не бачили інфографіку, то помиляєтесь. Це графіки, діаграми, схеми, карти. До наших послуг безліч онлайн – сервісів Infogr.am Vizual.Ly та інші.
Скрайбінг. Це презентація у вигляді анімаційного ролика. Для цього до наших послуг спеціальні онлайн-сервери GoAnimate, Moovly, PowToon.
Інтерактивні картинки Дають змогу вставляти картинки в зображення або додаткову інформацію: cервер ThingLink. Потребує реєстрації в фейсбук.
Онлайн –сервіс Гіховіна. Сервіс безкоштовний. Дозволяє створювати анімаційні аватарки, банери, слайд-шоу з ефектами. Сервіс російський, легкий в опануванні.
Слайд 19 Переваги хмарних технологій
´    не потрібні потужні комп'ютери
´    менше витрат на закупівлю програмного забезпечення і його систематичне оновлення
´    необмежений обсяг збереження даних
´    доступність з різних пристроїв і відсутня прив’язка до робочого місця
´    забезпечення захисту даних від втрат та виконання багатьох видів навчальної діяльності, контролю і оцінювання, тестування он-лайн, відкритості освітнього середовища
´    економія коштів на утримання технічних фахівців
Слайд 20. Є й ряд недоліків:
  • хмарна послуга надається завжди якоюсь компанією, відповідно, збереження даних користувача залежить від цієї компанії;
  • поява хмарних монополістів;
  • необхідність завжди бути в мережі для роботи;
  • небезпека хакерських атак на сервер (при зберіганні даних на комп'ютері ви в будь-який час можете відключитися від мережі і очистити систему за допомогою антивірусу);
  • можлива подальша монетизація ресурсу - цілком можливо, що компанії надалі вирішить брати за послуги плату з користувачів.
Слайд 21,22,23
Свій виступ закінчу словами: «Педагоги не можуть успішно когось навчати, якщо в цей час ретельно не вчаться самі».(Алі Апшероні)


Посилання:
Можливості використання хмарних технологій в освітній та соціальній сферах. Сабліна М.А. – ISSN On line: 2312-829. Освітологічний дискурс, 2014, № 3(7).
  1. Алексанян Г. А. Использование облачных сервисов Яндекс при организации самостоятельной деятельности студентов СПО [Текст] / Г. А. Алексанян // Педагогика: традиции и инновации (II): материалы междунар. заоч. науч. конф. (г. Челябинск, октябрь 2012 г.). — Челябинск: Два комсомольца, 2012. — С. 150-153.
  2. Морзе Н.В. Як навчати вчителів, щоб комп’ютерні технології перестали бути дивом у навчанні? / Н.В. Морзе // Комп’ютер у школі та сім’ї. – №6 (86). – 2010. – С.10-14.
  3. Рождественська Л.В. Дневник конференции. 10 шагов информатизации: призрак виртуальной учитель ской [Електронний ресурс]. – http://edugalaxy.intel.ru/index.php?automodule=blog&blogid=8&showentry=3664 – Назва з екрану.
  4. Литвинова С. Г. Методика використання технологій віртуального класу вчителем в організації індивідуального навчання учнів : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.10 “Інформаційно-комунікаційні технології в освіті” / С. Г. Литвинова. – К., 2011. – 22 с.
  5. Хмарні технології як засіб розбудови інноваційної школи.
Литвинова С.Г. Україна, м.Київ, Методичний центр інформаційних технологій в освіті.
  1. Використання комп’ютерних і цифрових технологій у роботі шкільного вчителя. Кетрін Нейв, Велика Британія.- [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http//osvita.ua – 20.11.2014.- Назва з екрану.
  2. Образование сегодня. 2014, [Електронний ресурс]. – Режим доступу: info@ed-today.ru
  1. Використання соціальних медіа на уроках.- [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http//osvita.ua. – Назва з екрану.
  2. Победа через поражение: как детей в Сингапуре учат математике с помощью «продуктивных провалов». [Електронний ресурс]. – Режим доступу: ru. – Назва з екрану.
  3. Сервисы для организации перевёрнутого класса. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http//newtonew.com/blog/post/265.
  4. Образовательные видеоканалы для изучения английского[Електронний ресурс]. – Режим доступу: http//newtonew.com/blog/post/326.- Назва з екрану.
  5. Хмарні технології [Електронний ресурс]. – Режим доступу:http://j.parus.ua/ua/358. – Назва з екрану.
  6. http://youtu.be/fvGhLWuziBs;http://youtu.be/fCzPvXsNwFk;http://youtu.be/yQzvCShBLcshttp://youtu.be/Ak1VRe8GJlo
Share Button

Немає коментарів:

Дописати коментар