Урок української мови з використанням ІКТ в 6 класі.Тема: Види речень за метою висловлювання: розповiднi, питальнi, окличнi

Мета:
 -поглибити знання учнів про види речень за метою висловлювання та емоційним забарвленням;
- удосконалювати вміння розпізнавати види речень за метою висловлювання, правильно їх iнтонувати, вживати розділові знаки;
- розвивати вміння побудови речень, різних за метою висловлювання; розвивати та корегувати емоційну сферу, спостережливість, увагу та культуру усного мовлення;
- виховувати естетичне сприймання природи, екологічні почуття, прагнення берегти охороняти природу.


Обладнання: картки з завданнями для групової та парної роботи, презентація, відео,,, сонечка,,., ,, хмаринки,сюжетні малюнки.

Тип  уроку: вдосконалення знань, умінь і навичок учнів
                                                        
                                                                     Хід  уроку
І. Загальнокорегуючий етап
 1. Нервово-психологічна  підготовка                                    (слайд 1)
Нумо, діти, підведіться !
Всі приємно посміхніться!
Продзвенів уже дзвінок,
Починаємо урок!

Релаксаційна вправа (створення сприятливої атмосфери)   
     Сонце  зігріває  світ і дає  йому життя, а нам гарний настрій. Щоб наш урок пройшов добре, треба щоб у вас був гарний настрій.
Покажіть на сонечках свій настрій, зробіть його усміхненим, з добрими очима.                                  Діти малюють сонечку усмішку
На початок хочу,
На початок хочу
Побажати вам цікавого уроку,
Щоб було всім легко працювати
І хотілося відповідати.
А уміння міркувати
Допоможе вам “дванадцять”
заробляти.
                                              .
 2.Організація  класу.
ІІ .Основний етап
 1.Перевірка домашнього завдання ( списати текст, розставляючи розд. знаки)
 - З чого складається наше мовлення? (З речень)


2. Повідомлення  теми і завдань уроку                                     
Сьогодні на уроці ми поглибимо знання учнів про види речень за метою висловлювання та емоційним забарвленням; будемо удосконалювати вміння розпізнавати види речень за метою висловлювання, правильно їх iнтонувати, вживати розділові знаки.

 Відео – Види речень за метою висловлювання                      (слайд 2 )

- А що таке речення? (Група слів, що виражає закінчену думку).
  
Число
                                       Класна робота                                ( слайд 3 )
Види речень за метою висловлювання
3.Закріплення  та  осмислення  знань

1) Бліц - опитування
- Які бувають речення за метою висловлювання?
Розповідне                                       Питальне                                   Окличне                                                
у реченні про когось або про щось розповідають .
у реченні про когось або про щось запитують   ?           
у реченні висловлюються  різні почуття: радість, захоплення, співчуття (до когось), незадоволення, гніву, сорому,гордості, любові та  ін.   !

2)  Подай сигнал ,. Якщо так – мовчимо, а якщо ні – подаємо сигнал.
- У  розповідному реченні про когось або про щось розповідається    Так..                         
- У кінці окличного речення ми ставимо    крапку                                   Ні.                                                        
- У питальному реченні висловлюються різні почуття: радість, захоплення, співчуття (до когось), незадоволення, гніву, сорому,гордості, любові та  ін. 
                                                                                                                      Ні.
- У кінці розповідного речення ми ставимо крапку                                Так.                                                         
-  У окличному  реченні про когось запитують                                       Ні.                                                               
-  У кінці питального  речення ми ставимо знак питання                    Так.                                             

3) Створення проблемної ситуації                                                ( слайд 4 )
- Як ви вважаєте, чи все у листі  правильно?

  Вправа ,, Редактори,, - 1 учень пише на дошці
                                                      Оленко
     Я чула, що у нашому Миколаївському  зоопарку народися тигренята Уявляєш Я так хочу на них подивитись  Сходимо завтра після уроків  Зателефонуй мені
     У нашому листі від Наталки немає розділових знаків. Така помилка, пов’язана з порушенням правил пунктуацiї, називається пунктуацiйною. 
      Пунктуацiйнi помилки найчастiше трапляються у таких випадках, як: пропуск роздiлового знака; замiна одного роздiлового знака iншим; наявнiсть зайвого роздiлового знака.
      Щоб не допускати пунктуацiйних помилок, потрiбно знати вiдповiднi правила, а також правильно читати й iнтонувати речення.
- Робота в зошитах

4)     ,,Пошуковці,,   робота в групах
 Прочитати текст, знайти окличне речення .
      1.Людина і природа невіддільні одне від одного, тісно взаємопов’язані. 2.Людина – частина природи .  3.Досить часто ми недбало ставимося до природи, забруднюємо річки та озера, залишаємо по собі сміття у лісі та в полі. 4. Від цього вона хворіє. 5. Природу треба берегти! 

    1. Взимку пташкам холодно і голодно. 2. Кожний може влаштувати в себе на подвір’ї біля вікна їдальню для пташок.  3. Годування для них просте: крихти хліба, насіння. 4. Для синичок це – несолоне сальце. 5. Турбуйтеся про пташок зимою!
·        Списати, підкреслити окличне речення.

5) Вправа ,, Дослідники ,,                                                                 (слайд 5)

Дослідження-перетворення.
-А чи можна із розповідного речення утворити питальне або окличне ? Чи навпаки?
Дослідіть, яким чином це відбувається:
                                               Я слухаю голос природи – 1 група
Учні відвідали  дельфінарій – 2 група
Подані розповідні речення переробіть так, щоб вони були питальними, потім – окличними. Запишіть в зошити.
Прочитайте виразно речення.
— Яка мета першого речення?
— З якою інтонацією ви його читали? (Спокійно, в кінці речення голос знижується.)
— Яке це речення за метою висловлювання? (Розповідне)
— Яка мета другого речення? (Воно містить запитання.)
— Як правильно треба читати таке речення? (Голос треба підвищити на тому слові, на яке треба відповісти.)
— Яке це речення за метою висловлювання? (Питальне)
— Що виражає третє речення? (Спонукання до дії)
— Як читаємо таке речення? (З підвищеною силою голосу)
— Яке це речення за метою висловлювання? (Спонукальне, окличне)
Запис речень у зошити, підкреслити питальне речення

4) Фізкультхвилинка  -  вправи сидячи, гра,, Сонце, вода, земля,,                                                      

5) Світ прекрасний навколо тебе —
   сонце ясне і синє небо,
   птахи і звірі, гори і ріки —
   нехай він буде таким навіки!
   Нехай людина добро приносить,
   бо світ навколо любові просить.
А. Потапова
    Природа України – багата та різноманітна. Завдяки географічному положенню та кліматичним умовам у нас є просторі степи й густі ліси, лагідні моря й величні гори, бурхливі річки та спокійні озера, на просторах країни ростуть тисячі видів рослин та водиться величезна кількість тварин.
      Є багато чудових місць, які слід відвідати кожному українцю. І зараз ми дізнаємося про деякі з них.
  
Метод ,.Кубування,,
1.Що таке дельфінарій?                                                                (слайд 6)

2. Прийом ,,Одна хвилина,, Скільки  дельфінаріїв в  Україні? (слайди 7,8 )

 (  слайд( карта України)
3.  Хто такі дельфіни? 
4. Чи вміють дельфіни танцювати і  співати ?                         (слайд 9)

5. Дельфіни вміють малювати картини?                                     (слайд 10 )

6. Які трюки виконують дельфіни?                                                (слайд 11)


    Щойно ми з вами відвідали дельфінарії міста Одеси  та  Трускавця.
    У виставі беруть участь  чорноморські дельфіни і  морські котики. З тваринами працюють тренери дельфінарію. Трюки морських тварин не залишать байдужими ні дітей, ні дорослих.
    Усім відвідувачам дельфінарію  надається можливість поспілкуватися з морськими тваринами, покататися на човні, який тягнуть дельфіни, сфотографуватися на пам'ять і навіть поплавати з дельфінами в спеціально пристосованих для цього вольєрах.
    В зимовий період передбачено проведення сеансів дельфінотерапії.

6) Робота в парах.
Скласти речення

Дельфіни –  морські тварини.
Вони дуже добрі та розумні.
Дельфіни  спілкуються між собою.

Вони  можуть танцювати, співати і малювати картини.
Вчені спостерігають за ними у дельфінаріях.
Вік дельфіна можна визначити по зубах. 

На морі дельфіни рятують життя людей.
Які ж вони чудові!

7) Робота в групах.    Графічний диктант.                                             (слайд 12)

- Визначити види речень за метою висловлювання, використовуючи    умовні позначки: розповідне речення – Р.; питальне – П?; окличне – О!

Цікаво знати :
      Акули бояться дельфінів?  Акули бояться дельфінів , оскільки останні здатні їх убити. Дельфін може запросто занурюватися у воду до 300 метрів. Як чудово плавають дельфіни! Скільки живуть ці морські тварини? Середня тривалість життя дельфінів складає 17 років, а в природі  до  50 років. У роті дельфінів близько 100 зубів ! Вони використовують зуби , щоб захоплювати здобич . Вся їжа проковтується цілком, вони не жують її . Скільки риби в день з'їдає дорослий дельфін ? Дорослий дельфін з'їдає близько 33 кг. риби в день.
- Від групи один учень записує відповідь на дошці.
Запишіть 1 речення, яке вам найбільше запам яталося.

 Запитання:    -    Діти, а з якою метою створюються дельфінарії?
    Дельфінарії  створюються з метою утримання та збереження рідкісних тварин, їх дресирування, підвищення духовності та культури нашого народу.

7) ,,  Склади речення,, - в групах
      Складіть 2 розповідні речення до малюнка.  Запишіть у зошити.
                                          ( дод. Обмінятися картками)

8)   Жарт.   Прослухайте вірш
                                   
Чому Тимко подряпаний
--Чому це ти подряпаний?—
Юрко Тимка пита.
Тимко йому відказує:
--Та я ж купав кота.
--А я от не подряпаний,
Хоч не купав свого.
--Еге ж, ти не викручував
І не сушив його!
  
9)  Продовжіть міркування:
Природа – це …..,….,…,..,…

Повітря, земля і вода – це Природа.
Природа – це Я.
І ви – це Природа.
Пустелі і гори, поля і ліси.
І ми – тільки частка цієї краси.
-         А зараз складіть окличні речення так, щоб вони починалися словами 
любіть,  бережіть, дбайте

ІІІ. Заключний етап
 1. Підсумок уроку

Ø Назвіть види речень за метою висловлювання . Наведiть приклади.
  Назвіть розділові знаки за їхніми характеристиками:
1)Фіксує кінець речення, а також передає питальну інформацію.(Знак питання)
2) Свідчить про закінчення думки в розповідних реченнях. (Крапка)
3) Ставиться в кінці речення і передає окличну інтонацію. (Знак оклику)

- У вас на столах сонечка і хмарки. Той,  хто старанно працював і добре зрозумів тему уроку, підніме сонечко. А той, хто теж старанно працював, але ще не зовсім добре засвоїв тему, підніме хмарку.

2. Домашнє завдання
Різнорівневе (за вибором)
І. Виписати з художньої літератури по 2 приклади на кожен вид речення.
ІІ. Придумати по 2 речення різні за метою висловлювання.  
 3. Настанова на перерву.                                                                  (слайд 13)                                                                                                                                                      
 Ось уже луна дзвінок.
Закінчився наш урок.
За роботу по заслузі.
   Щиро дякую вам, друзі!


Немає коментарів:

Дописати коментар